Biografie rozporuplného vizionáře. George Lucas jako pásek, solitér, snílek, magnát a první z Jediů

9. leden 2018

Brian Jay Jones ve své neautorizované biografii George Lucase detailně rozkrývá mýtus režiséra a producenta ve vší úctyhodné rozpornosti.

Duchovní otec nejvlivnější popkulturní série i muž, který změnil film; nejen jako produkt, ale i jako médium. Ačkoli jméno George Lucas bude zřejmě navždy spojováno s kultem Star Wars, jeho přínos světové kinematografii je podstatně větší a problematičtější. Nová biografie z pera Briana Jaye Jonese se pokouší obsáhnout většinu paradoxů ze života muže, který od mládí inklinoval spíše k artistnímu, experimentálnímu stylu natáčení; střihovému dokumentu a vyprázdněné naraci.

Prostřednictvím pečlivé rešerše materiálů a rozhovorů s pamětníky pokrývá kniha všechna podstatná období. Lucase tak zachycuje jako dospívajícího „páska“ posedlého automobilovými závody v kalifornském Modestu, nonkonformního studenta filmu na UCLA, začínajícího tvůrce, který se vlivem své náchylnosti k experimentu ocitá v prvních konfliktech s hollywoodským systémem. Zvláštní pozornost je věnována vztahu s Francisem Fordem Coppolou, s nímž se Lucas poprvé pokusil vybudovat American Zoetrope, filmové studio nezávislé na dohledu a představách losangeleských magnátů.

Impérium náhod, snů i pragmatismu

Gros knihy samozřejmě tvoří zrození Star Wars, vesmíru, jehož mnohé prvky odvozuje Jones z Lucasových privátních i profesionálních obsesí – ze zaujetí brakovou kulturou, z celoživotního hledání otcovské figury a umanuté snahy osvobodit se od limitujícího dohledu producentů a hollywoodských manažerů. Bezmála posvátné vyprávění o filmu, který hrozil od počátku bezprecedentní blamáží, Brian Jay Jones sice jako fanoušek ságy přijímá, dodává mu ale faktografickou hloubku a detaily, které poukazují na významný podíl Lucasových spolupracovníků na záchraně zpočátku velmi křehkého světa Star Wars.

Star Wars: Epizoda VI – Návrat Jediho

Sám jeho autor se přiznává, že při jeho tvorbě připomínal kluka, kterého nechali v cukrárně a on nevěděl, po čem sáhnout dříve. Že nakonec zvolil ty správné ingredience, bylo dílem intuice, štěstí a dobrého týmu, který Lucase dokázal nasměrovat ke správným rozhodnutím a dodat jeho dílu potřebný rytmus. Skalní fanoušci paradoxně tuto pozoruhodnou shodu okolností vnímají jako součást posvátného textu a mají tendence ignorovat skryté rozpory, které se naplno projevily ve chvíli, kdy měl George Lucas zcela volnou ruku při tvorbě prequelové trilogie. Těžko zpochybňovat jeho až sebedestruktivní nasazení i odvahu, s níž investoval veškeré jmění do nejistých podniků. Zároveň ale těžko ignorovat, do jaké míry tvůrčí ego a pragmatismus těmto podnikům dodávaly často pochybné detaily.

Jedním z největších paradoxů Lucasova života je to, že odpor k hollywoodskému systému stvořil franšízu, která redefinovala způsob, jakým se prodávají vysokorozpočtové filmy. A její směřování výrazně ovlivnila Lucasova snaha vydělat tolik peněz, aby dokázal být nezávislý. Právě pasáže, v nichž Jones rozkrývá souhru marketingových a tvůrčích motivací při vzniku slavné první Star Wars trilogie, patří k nejpoutavějším v knize. Vysvětlují i Lucasovu slabost pro „chlupaté a ušaté“ excesy – infantilní Ewoky, otravného Jar Jara, ale i roztomilé sysly, kteří vyšperkovali poslední dobrodružství Indiana Jonese.

Neříkejte, co nechce slyšet

Knize výrazně prospívá to, že nejde o Lucasem autorizovanou publikaci. Ke slovu se tu tak dostávají kritické hlasy, mimo jiné skeptický pohled Lucasova původního producenta Garyho Kurtze či věcné hodnocení přínosu jeho první ženy Marcie, skvělé střihačky a režisérova tvrdého korektivu. V samotném autorovi biografie se sváří, podobně jako v celé řadě Lucasových ctitelů, zbožný obdiv k tvrdohlavosti, zarputilosti, vizionářství a kreativitě se značnou skepsí.

Jak se vyrovnat s posttraumatickou stresovou poruchou způsobenou dalšími Star Wars

z filmu Spaceballs

Poslední Jedi možná sjednotil většinu filmových kritiků, ovšem rozhořčená fanouškovská obec dokonce sepsala petici volající po jeho přetočení. Přestala Hvězdné války nadobro provázet síla, nebo jsme naopak my nevědomky přešli na temnou stranu?  

Ta pramení především z „pozdějšího období“, v němž George Lucas nastartoval vlnu digitálních blockbusterů, zároveň se projevil jako necitlivý kurátor vlastního díla. Jones se nevyhýbá ani neodvratnému konstatování, že krom legendárních Star Wars a Indiany Jonese obsahuje Lucasova producentská kariéra přehlídku propadáků a očividných přehmatů. Jeho sveřepost věčného solitéra nepřinášela jen zlatá vejce. Naopak.

George Lucas, samotář, filantrop, pragmatik i okouzlené dítě, které se nedokáže smířit s kritikou a rozhodně nevyniká v sebe-kritice. Život stvořitele Star Wars je kniha přesně tak okouzlená i citlivá k rozporům Lucasovy osobnosti, aby byla vtahujícím pohledem do života rebela, který nezvratně přetvořil kulturní mainstream. Přitom ale nepřestal snít o tom, že se jednou vrátí k natáčení experimentálních střihových dokumentů.

Brian Jay Jones: George Lucas. Život stvořitele Star Wars.
Paseka, 2017.

autor: Vít Schmarc
Spustit audio

Související

Více z pořadu

Mohlo by vás zajímat

E-shop Českého rozhlasu

Hurvínek? A od Nepila? Teda taťuldo, to zírám...

Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka

hurvinek.jpg

3 x Hurvínkovy příhody

Koupit

„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka