Deska týdne: Skrrt skrrt k Měsíci. Yung Lean je Edgar Allan Poe pro děti post-internetu

14. listopad 2017

Rapper Yung Lean není ani tolik z rodného Stockholmu, jako jednoduše z internetu. Tady se díky virálním videoklipům zrodila jeho persona bílého kluka, co rapuje o svých emocích, pokémonech a o drincích namíchaných z lékárničky. Jeho třetí a dost možná nejlepší studiovka Stranger je úzkostným výkřikem, že všechno tohle je pryč.

„Už si ani nejsem jistý, jestli dělám ještě hip hop,“ svěřil se Yung Lean, vlastním jménem Jonatan Leandoer Håstad, v nedávném rozhovoru pro časopis Dazed. Slova říká v době, kdy půlka internetu zní jako on a jeho stockholmská crew Sad Boys a ta druhá odposlouchává zvuk americké Atlanty. „Pronásledují mě jako Pac-man,“ prohlašuje rapper na novém albu v narkotickém tracku Salute / Pacman, kde jeho hlas zní díky autotuneu až nadlidsky. Snaha svléknout se z kůže (a tuto metaforu na desce Stranger několikrát použije) byla znát už na předchozí nahrávce Warlord, kde Yung Lean zakopával své staré já do hrobu a procházel pekelnými branami. Práci dotahuje na aktuální smířlivější nahrávce Stranger, která je poznamenaná ztrátou, odcizením, těžkými depresemi a vystupováním před plnými sály, kde je samota nejtíživější. A jedno s druhým se rýmuje.

Yung Lean teď méně rapuje, víc zpívá. Odložil kartičky s pokémony a vzal do ruky vysokou literaturu. V rozhovorech vášnivě povídá o četbě Julia Cortázara a posedlosti mýtickým městem Carcosa, které se objevuje například ve sbírce hororových povídek Král ve žlutém Roberta W. Chamberse – Yung Lean zve na jeho procházku v tracku Yellowman. Na svůj šatník složený z kusů od nejdražších módních značek ale nedá dopustit. Na svém místě jsou i démoni, které antidepresiva a opioidy proti bolestem stejnou měrou udržují na řetězu, jako je živí.

Je tu cíit vliv hudebních experimentů labelu Hippos in Tanks. O produkci Stranger se postarali GUD, Yung Sherman a White Armor – v jejich DNA je internetový trap, ale ten ustupuje do pozadí a ozývá se tu výrazně skandinávský minimalismus. A tak Yung Lean zní víc jako The Knife než třeba rapper Lil B, kterého kdysi tak obdivoval.

O rapperově proměně hodně prozradí i jeho spolupráce za poslední rok – natočil track s britským hudebníkem a performerem Deanem Bluntem, hostoval na desce amerického zpěváka Franka Oceana, začal vydávat hudbu pod vlastním jménem jako Jonatan Leandoer127, jež má blíže k písničkářství než k rapu. Snahu hledat nový výraz podtrhne dojemná pianová balada Agony, kde ho něžným unisonem doprovází islandský dětský sbor. „Vezmi si prášek a jdi spát, honím čarodějnice v ulicích, jsem poslední stránka ve tvé knize,“ rapuje v ní. Hororová atmosféra prostupuje celou deskou, na níž Yung Lean připomíná Edgara Allana Poea pro děti post-internetu.

Oproti předchozím albům je Stranger mnohem jemnější, dříve nadužívaný autotune je dávkovaný a šetří se i s chytlavými refrény. Když už na ně dojde, Yung Lean tu sází jedny z nejlepších svých tracků jako třeba skromný a nenápadný hit Red Bottom Sky. Rapper se tu stylizuje do valkýry a bere to nejkratší cestou: „Skrrt skrrt přímo k Měsíci.“ Z melancholického ladění songu je jasné, že si spálí křídla a upadne do temnoty. A vám se chce padat s ním.

Yung Lean Stranger (YEAR0001, 2017)
Hodnocení: 75 %

autor: Miloš Hroch
Spustit audio

Více z pořadu

Mohlo by vás zajímat

E-shop Českého rozhlasu

Vždycky jsem si přál ocitnout se v románu Julese Verna. Teď se mi to splnilo.

Václav Žmolík, moderátor

tajuplny_ostrov.jpg

Tajuplný ostrov

Koupit

Lincolnův ostrov nikdo nikdy na mapě nenašel, a přece ho znají lidé na celém světě. Už déle než sto třicet let na něm prožívají dobrodružství s pěticí trosečníků, kteří na něm našli útočiště, a hlavně nejedno tajemství.