Gudrun Gut: Projekt Monika Werkstatt, vzniklý spoluprací s deseti ženami, je naším synonymem svobody
Matadorka berlínské alternativní scény Gudrun Gut a její nejčastější spolupracovnice, režisérka a výtvarnice Danielle de Picciotto, popisují svůj projekt Monika Werkstatt jako nové a naprosto svobodné pojetí hudby. ,,Není to jen kompilace, výsledkem je plnohodnotné album devíti spolupracujících hudebnic,“ říká Gudrun. V odpoledním rozhovoru přišla řeč na těžkou dřinu, která provází umělecká povolání, ale i na téma vizibility žen na hudební scéně.
Gudrun Gut a Danielle de Picciotto nevidí problém v tom, že by hudebnic bylo málo. „Z nějakého důvodu si lidé nejsou schopni zapamatovat jména žen, které dělají hudbu. Když jsem na něčem pracovala s mužem a můj přínos byl padesátiprocentní, veškerá práce byla ze sta procent přičtena jemu,“ říká Danielle.
Moničina dílna: Berlínské sesterstvo producentek společně natáčí, koncertuje a jí
Albem nazvaným Monika Werkstatt se naplno dostává do povědomí projekt, který běží už delší dobu. Berlínská producentka Barbara Morgenstern podnítila vznik platformy, na které společně pracují ženské muzikantky s ambicí vytvořit něco co možná nejsvobodněji, mimo zdánlivě nevytěsnitelné neoliberalistické tlaky, a taky víc v propojení.
Vizibilitě žen v hudebním průmyslu a ženské spolupráci se projekt Monika Werkstatt, který letos oslavil dvacáté výročí od založení, věnuje primárně. Jeho členky nechápou hudbu jen jako zábavu, ale jako řemeslně dokonalý prostředek ke svobodnému sebevyjádření. Snaží se nacházet nové způsoby a postupy, zvyšovat povědomí posluchačů o hudebnicích, a zároveň i měnit pohled veřejnosti na ženy hudebnice, které jsou často chybně zobrazovány jako nedotknutelné bohyně.
„Hudební scéna je založená na klasických strukturách, Monika Werkstatt ale přichází s novou formou plnou lehkosti, propracované elektronické improvizace, na kterou se dá tančit; je svobodná, inspirativní a neopakuje se,“ popisuje Danielle a dodává, že jejich hudbu často přirovnávají k sedmdesátkovým krautrockovým kapelám, jako jsou Cluster nebo Harmonia. „My je samozřejmě nevykrádáme, snažíme se jen inspirovat jejich základními myšlenkami,“ uzavírá Gudrun.
Mohlo by vás zajímat
E-shop Českého rozhlasu
Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?
Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka
Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama
Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.