Johnny Cash: Jak udělat z country cool hudbu

24. únor 2012

Americký apoštol country Johnny Cash, který by v těchto dnech oslavil svoje 80. narozeniny, je natolik ikonická postava celé západní hudby, že je téměř nemožné postihnout jeho význam na tak omezeném prostoru.

Desperát, muž v černém a kovboj opředený nesmrtelnými hity sice zemřel před devíti lety, jeho hudba ale neustále zásadním způsobem ovlivňuje současnou popkulturu. Povedlo se mu to, co se českému posluchači zdá téměř nemožné – vyvedl country hudbu z temného kouta, ve kterém dlouho spočívala coby hudba neadekvátní a naivní, a dal jí status něčeho přitažlivého. Způsobil, že poslouchat v dnešní době country už není ostuda.

Důkazů je nepřeberně – jedním z mnoha hudebníků, který by se dal s nadsázkou označit za následovníka Johnnyho Cashe a zároveň je miláčkem nezávislého publika, je písničkář z Nebrasky Conor Oberst. Svoji kariéru, která je postavená na countryových základech, nastartoval už v roce 1992, kdy měl dvanáct let. Od té doby vystřídal řadů projektů a skupin, z nichž k nejznámějším rozhodně patří kapela Bright Eyes.

00779745.jpeg

Právě v ní dovedl téměř k dokonalosti skloubit intimní písničkářství se šlapající countryovou energií. Oberst je objektem skoro až fanatického uctívání fanoušků a především fanynek, což je v kombinaci s jeho countryovými kořeny věc téměř nevídaná. V poslední době se věnuje především kapele Conor Oberst and the Mystic Valley Band a úspěšně pokračuje v projektu, který by se dal pracovně nazvat „děláme z country cool hudbu“.


Podobné tendence je možné najít i na kanadské nezávislé scéně, konkrétně u kapely The Rural Alberta Advantage. Ta poměrně objevně kombinuje desítky let staré country se současnou podobou indie rocku – výsledkem je třaskavá směs, kterou zatím stihli naplnit dvě dlouhohrající desky, přičemž ta poslední, nazvaná Departing, vyšla v loňském roce.

02489369.jpeg

Nashvillská kapela Lambchop přistupuje k odkazu Johnnyho Cashe z jiné strany, přesto se jim daří to samé, co dvěma předchozím. Originálním způsobem přebírají countryovou estetiku a zároveň mají úspěch u nezávislého publika, které obvykle oceňuje spíše klasický indie rock nebo elektronický pop. Příkladem toho je jejich poslední deska Mr. M, která si u názorotvorného serveru Pitchfork vysloužila přídomek Best New Music – není snad lepší důkaz o tom, že country je opět v kurzu a ani 80 let po narození Johnnyho Cashe není country mrtvý žánr.

autor: Jiří Špičák
Spustit audio