Krize měst trápí umělce i filmaře. Proč mění galerie na byty a točí mamutí realitní veletrhy?

21. březen 2019

Krize kapitalismu, nedostupné bydlení, gentrifikace a další problémy dnešních měst jsou exponovanými tématy v médiích i uměleckém provozu. V Galerii NoD se právě koná výstava umělecké skupiny Rafani, která NoD proměnila na byt, kde se můžete ubytovat přes Airbnb. Apolena Rychlíková a Vladimír Turner se zase vrátili z Cannes z elitního veletrhu realit, kde točili nový film o bytové krizi. Jak to vypadá v NoDu a jak mezi špičkovými realitními makléři?

„Bude to naše nejméně navštěvovaná výstava a zároveň výstava s nejdražším vstupným,“ komentují Rafani svůj nový počin Rafani: Art Apartment in the Heart of the City. Byt plný rafanského umění, na který přetvořili pražskou Galerii NoD, totiž uvidíte, jen když si ho zarezervujete přes platformu Airbnb. Jedním z důsledků podle kurátora Pavla Kubesy je, že lidé, kteří se na „výstavu“ chtějí podívat, jsou zmatení, protože se do zamčeného a turisty obývaného bytu nemohou dostat. „Je to trochu paralela toho, co Airbnb ve městě způsobuje. Místa, která by měla být primárně určená místním, najednou slouží turistům a pro místní jsou nedostupná,“ říká Kubesa.

Kritika Airbnb ale není hlavní motiv výstavy. „Nejsme aktivistická skupina, nás zajímají spíš obecné struktury, které za tím vším stojí,“ vysvětlují Rafani. Airbnb si vybrali jako jeden z projevů digitálního kapitalismu, protože právě gentrifikace městských center je viditelná víc než jiné jeho důsledky. „Pro Rafany je hlavním tématem kritika digitálního kapitalismu, sdílené ekonomiky jsou jen částí té pyramidické struktury, jejímž vrcholem je digitální kapitalismus, kapitalismus sledování,“ doplňuje Pavel Kubesa.

Apolena Rychlíková

Zatímco v rafanském bytě můžete bydlet už jen do 14. dubna, nový film Apoleny Rychlíkové se teprve chystá. „Když jsem točila se Sašou Uhlovou dokument Hranice práce, došlo nám, že bez komplexního přístupu se skrytá chudoba nevyřeší. A kromě práce lidé nejvíc řešili bydlení,“ objasňuje motivaci k natočení filmu režisérka. Problematika bydlení je sice dnes častým tématem společenské debaty, ale podle Rychlíkové v diskuzích často zaznívají jen argumenty developerů, ekonomů, politiků nebo makléřů, ale nikdo se neptá lidí, co znamená bytová krize pro ty, kteří ji prožívají. Rychlíková točila s kameramanem Vladimírem Turnerem i na velkém mezinárodním realitním veletrhu MIPIM. „Byla to pro mě ještě negativnější zkušenost, než jsem čekal,“ zamýšlí se Turner. „Nečekali jsme, že se tam budou až tak přehlížet problémy a potřeby obyčejných lidí, to znamená většiny evropských obyvatel.“

Jak to vypadá na jednom z největších realitních veletrhů světa? Jak vnímá český veřejný prostor umělec a filmař Vladimír Turner? Na co chtějí upozornit svou tvorbou Rafani? Poslechněte si celý magazín Spot.

autor: Alžběta Medková
Spustit audio

Související

Více z pořadu

Mohlo by vás zajímat

E-shop Českého rozhlasu

Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?

Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka

jak_klara_obratila_na web.jpg

Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama

Koupit

Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.