Přes čáru: Dieslové motory nás zabíjí. Kdo odnese jejich zákaz?

13. březen 2018
Přes čáru

Auta na naftu mají devastující vliv na kvalitu vzduchu ve městech, proto velká města po celém světě začínají uplatňovat zákazy vjezdu osobních aut s dieslovými motory. Přelomové rozhodnutí padlo nedávno v Německu. Spolkový správní soud v Lipsku rozhodl, že zákazy vjezdu dieselů jsou právně přípustné.

Změní se teď dramaticky ceny dieslových aut? A kdy přijdou zákazy k nám? „Nás se to bude týkat pozítří, když ne zítra. Není to tak, že by si Němci hráli na svém písečku, dotýká se nás to kvůli tomu, jestli sem přijde víc starých dieselů, nebo ne,“ tvrdí Igor Sirota z Ústředního automoto klubu. A dodává: „V Německu je zhruba 70 měst, které už teď mají omezený vjezd starších spalovacích motorů do center.“ Nové zákazy se mají týkat dieslových aut, která nesplňují normu Euro 6.

Zaplatí to majitelé aut, nebo automobilky?

Starší diesely se dají modernizovat pomocí systému vstřikování močoviny tak, aby normu splňovaly. Automobilky mohou začít i s dalšími úpravami, zatím si ale stěžují, že vývoj nových dieselů je pro ně příliš drahý.

Zákazníci musí slevit z výkonu motoru, vysvětluje Michal Vojtíšek z Centra vozidel udržitelné mobility ČVUT. „Pokud očekáváme, že osobní automobil bude mít vyšší výkon motoru než autobus, pak to může být relativně drahé. Pokud čekáme, že se dostaneme tam, kam potřebujeme, nikoliv závodním tempem, stačí nám menší výkon, takové motory lze vybavit oxidačními katalyzátory, filtry částic, selektivní katalytickou redukcí pro redukci oxidu dusíku a cena bude řádově kolem deseti tisíc korun. Technologie tu je, je to otázka osobních preferencí,“ vysvětluje Vojtíšek.

Podle odhadů Evropské komise a Světové zdravotnické organizace oxidy dusíku a částice z motorů dieselů zabíjí asi desetkrát více lidí než dopravní nehody

Pokud ale přijdou drastické zákazy, může to českým motoristům s diesely přinést velké problémy. „Odhadem okolo dvou milionů dieselů bychom měli zahodit. Průměrný věk automobilu u nás je 14,6 let. Takové auto bude mít odhadem hodnotu 50 tisíc. Úprava, aby auto splňovalo vyšší emisní normy, by stála kolem 30 tisíc. Tedy alespoň polovinu hodnoty toho auta. A má to platit jen vlastník auta? To je nesmysl,“ bouří se Sirota.

Podle něj by náklady měla nést i města, případně stát. A možná také automobilky. V tom mu dává za pravdu Vojtěch Kotecký z organizace Glopolis. „Některé automobilky léta podváděly. Prodávaly automobily, které nesplňovaly platné normy. A možná by bylo fér očekávat, že svým zákazníkům vrátí auta do toho stavu, v jakém slibovaly, že je prodávají,“ domnívá se Kotecký. Zákaz vjezdu aut do měst ale podle něj může výrazně pomoci zlepšit zdraví obyvatel měst: „Asi 80 procent oxidů dusíku je v ulicích z dopravy a z toho asi tři čtvrtiny připadají na osobní a nákladní dieslová auta. Pokud nezapočítáme autobusy. Pokud tedy odstraníme dieslová auta, vzduch bude výrazně čistější a zdravější a bude výrazně méně lidí, kteří umírají na znečištění vzduchu.“

Stává se z auta překonaný symbol statusu? Jak pro koho. Cyklista a řidič o známých debatních klišé

Městská cyklistika

Ježdění autem bez omezení je právem každého občana, říkají automobilisté. Auta si však zabrala ulice pro sebe, jejich provoz omezuje život ve městě, namítají cyklisté. Když dojde na téma budoucnosti dopravy v českých městech, v diskuzích se opakují stále stejné otázky, stále stejné odpovědi a stále stejná klišé. Debata o cyklistice a omezování aut ve městech jako by se zatím nedostala ze začátečnické fáze. Jak se časté uzlové body debat podařilo prohloubit Martinu Kontrovi, fanouškovi cyklistiky a provozovateli Bajkazylu, a Janu Koubkovi, nezávislému motoristickému publicistovi?

Máte odmontovaný filtr pevných částic? Možná si za zákaz můžete sami

Podle odhadů Evropské komise a Světové zdravotnické organizace oxidy dusíku a částice z motorů dieselů zabíjí asi desetkrát více lidí než dopravní nehody. V Evropské unii je to každoročně asi půl milionu lidí. V současnosti zhruba 220 měst v Evropě nepustí starší dieslové motory do centra a ve světle těchto čísel jich asi bude přibývat.

Kromě automobilek podvádějících s čísly mohou za problém leckdy i sami majitelé aut. U nás je alarmující hlavně to, že mnozí z nich mají nefunkční, anebo dokonce vymontované filtry pevných částic, aby nebyl omezován výkon motoru.

„Motoristé, kteří si odmontovali filtr částic a katalyzátor a nechali si přečipovat motor a v důsledku toho mají nadměrné emise, by měli být zodpovědni také. Já apeluji na výrobce i motoristy. Dřív než česká města diesely zakážou, dejte si je do pořádku!“ uzavírá Michal Vojtíšek z Centra vozidel udržitelné mobility ČVUT.

Ústřední automoto klub kontroluje, kolik aut má odmontované filtry. Poslechněte si, kolik takových aut u nás jezdí a také zda se vyplatí kupovat diesely z Německa, které by mohly zlevnit – pusťte si záznam celého pořadu Přes čáru.

autor: Dalibor Zíta
Spustit audio