Přežije česká móda rok 2021? Velké značky řeší dluhy a designéři omezují módní přehlídky

18. leden 2021

Jak se pandemický rok 2020 podepíše na české módě? Přežijí místní módní značky, designérské ateliéry nebo české textilky? Čeká nás další rok tepláků, pantoflů a kuchyňského disca? Na to, jak to bude s českou módou v roce 2021, jsme se zeptali módních profesionálů.

„Zachránilo nás, že jsme loni spustili e-shop. Přestože jako obchod s textilem a galanterií jsme nemuseli zavřít, lidí k nám chodilo mnohem méně,“ říká designérka Lenka Vacková, která provozuje obchod s deadstockovými materiály. Odpad, který by jinak skončil ve spalovnách nebo rozemletý a zpracovaný do tepelných izolací, dostává díky její práci druhou šanci.

Látky u ní nakupují amatéři na domácí šití, ale i designéři, kteří nechtějí podporovat globální textilní nadprodukci. Právě malé lokální značky, které mají věrnou klientelu, mají podle Vackové šanci přežít krizi, kterou rozpoutala pandemie covidu-19.

Podobně jako ona mluví o loňském založení e-shopu jako o záchraně Jan Černý. Jednomu z nejúspěšnějších a nejsledovanějších designérů mladé generace se díky online prodejům podařilo nejenom přežít, ale dokonce udržet růst své značky. Poslechněte si, jaká strategie se mu osvědčila, co chce dělat v roce 2021 jinak a co se podle něj bude v letošním roce nosit. Čeká nás další rok tepláků, pantoflů a kuchyňského disca?

Čtěte také

V reportáži uslyšíte také zkušenosti designérky Zuzany Kubíčkové. Její ateliér už patří k zavedeným značkám se stálou klientelou. Na rozdíl od Lenky Vackové nebo Jana Černého pro ni ani dočasný přechod na online není řešením, protože se soustředí na zakázkové šití na míru. Poslechněte si, co jí pomáhá držet byznys a ateliér v chodu.

Mnohem náročnější než pro malé ateliéry je současná situace pro větší české módní značky, které vedle desítek zaměstnanců ve výrobě musí řešit i desítky dočasně zavřených kamenných prodejen. Vlajkové lodě kvalitní české konfekce a elegantní módy, značky Blažek a Pietro Filipi, jsou aktuálně ve velkých dluzích. Balancují na hraně konkurzu a vyjednávají se svými věřiteli o šanci na reorganizaci.

Zatímco odborníci na insolvence očekávají v druhé polovině roku 2021 velkou vlnu krachů malých i velkých firem, Otakar Petráček z české textilky Mileta je spíš optimista. Věří, že krizi ustojí jak známé české módní značky, tak české textilky. Poslechněte si, za jakých podmínek se podle něj český textil a móda udrží.

Jak českou módu změnila globální pandemie covidu-19? Jaké strategie pro letošek volí české značky a jak se drží designérské ateliéry? Co drží nad vodou domácí textilky a jaká část roku 2021 bude pro další fungování české módy zásadní? Poslechněte si v reportáži Veroniky Ruppert.

Spustit audio

Související

Více z pořadu

Mohlo by vás zajímat

E-shop Českého rozhlasu

Hurvínek? A od Nepila? Teda taťuldo, to zírám...

Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka

hurvinek.jpg

3 x Hurvínkovy příhody

Koupit

„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka