Quest: „Mrazivý smutek hladoví!“ Rozhovor s legendárním dabérem českého překladu strategie Warcraft III

16. březen 2018

„Zase práce?“ Tahle hláška z Warcraftu se stala ikonou českého dabingu počítačových her. Do nového Questu jsme si pozvali taky jednu ikonu – herce a dabéra Martina Stránského. Jeho hlas možná znáte z televize, ale také z her Warcraft 3 nebo Assassin’s Creed. Kromě rozhovoru jsme se v recenzi podívali na jednu z nejzajímavějších her pro PlayStation VR a v retro rubrice zavzpomínali na sklápěcí konzoli Nintendo DS.

Možná byste to do Bendera z Futuramy, Daryla Dixona z The Walking Dead nebo doktora House neřekli, ale jedná se o hráče. Tedy přesněji, Martin Stránský, který této trojici známých antihrdinů propůjčil svůj hlas, ve volném čase hraje na svém mobilu i PlayStationu. Možná i kvůli kladnému vztahu ke hrám se Martin stal hlasem prince Arthase v oblíbené RTS Warcraft 3 nebo Altaïra z prvního dílu série Assassin’s Creed. V porovnání s prací na seriálech je však dabování počítačových her diametrálně odlišné: „Klasický seriál je kontinuální věc. Před vámi běží obraz a vy se snažíte trefit tomu dotyčnému herci takzvaně do huby. Ale počítačová hra... To jsou výkřiky do tmy,“ srovnává Martin obě média. 

Dabér dostane text s holými větami a krátké upřesnění, zda se jedná o šepot, rychlou mluvu, nebo třeba údiv. Do uší mu režie pouští anglický originál, kterého se dabér snaží při práci držet, ale jelikož se o příběhu hry dozví jen z krátkého shrnutí, hodně záleží na jeho umu, aby dokázal postavu svým hlasem vystihnout. Chcete být překvapeni? Tipněte si, jak dlouho trvalo nadabovat centrální postavu Arthase. Ať si myslíte cokoliv, nejspíš jste vedle. „Odhaduji tak dvě a půl až tři hodiny,“ vzpomíná Martin. V rozhovoru jsme se dále věnovali i hře Assassin’s Creed či současnému stavu českého dabingu ve hrách, tak si ho určitě celý poslechněte.

03334361.jpeg

Ostatně se také dozvíte více o hrách, které si na PlayStationu VR v poslední době zahrál Vojta. Jeho spíše skeptický přístup k hrám ve virtuální realitě změnila dobrodružná akční plošinovka Moss. Ta nabízí zajímavou dvojí hratelnost, neboť hráči se zhostí jak role statečné myšky Quill, jež se vydává za záchranou svého strýčka, tak přátelského ducha, který ji na cestě doprovází. Hra je rozdělená do scén, které svojí velikostí i detaily připomínají dioramata. Na ně hráči nahlížejí jako duch, zatímco po nich pomocí ovladače provází ušatou hrdinku, bojují s nepřáteli, řeší hlavolamy a hledají ukryté poklady.

Vtělení do ducha a možnost si úrovně prohlížet jako drobné modely krajinek dokáže hráče snadno pohltit. Moss se od dalších titulů pro VR ale odlišuje i tím, že se jedná skutečně o hru, ne hříčku nebo interaktivní zážitek. Příběhem, herními mechanismy, soundtrackem i dabingem odpovídá standardu klasických „plochých“ her, byť při sledování na televizi či obrazovce se mnoho z jejího kouzla ztrácí. Dokáže podle Vojty tato pohádka o myšce prodat VR helmu od Sony? To se dozvíte jen, když si Quest poslechnete.

A to určitě udělejte, protože kde jinde si budete moci zavzpomínat na handheldovou konzoli Nintendo DS. Jarda totiž DSko měl a na lince Praha–Jablonec dohrál nejednu hru. Třeba právnickou adventuru Ace Attorney, rytmickou hudební hru Elite Beat Agents nebo dvě parádní hry z RPG série The Legend of Zelda. Nintendo DS sice nemohlo konkurovat PSP (které jsme rozebírali minule) svým výkonem, ale zato si vývojáři pohráli s jinými možnostmi, které systém nabízel. Při hraní se tak foukalo do mikrofonu, ťukalo na spodní dotykovou obrazovku, zaměřovalo se pohybem stylusu, někdy bylo třeba i handheld zavřít, aby se z jedné obrazovky něco „obtisklo“ na tu druhou. Hravý přístup ke hrám, to Nintendo s DSkem zvládlo.

Jakou roli v jaké hře by chtěl Martin Stránský nadabovat? Jaké další hry na PS VR si Vojta zahrál a co na ně říká? A co se Jarda nestyděl mezi lidmi vytáhnout? Netrapte se, že odpovědi neznáte. Všechny otázky jsou zodpovězeny v tomto Questu, tak alou poslouchat!

autoři: Jaromír Möwald , Vojtěch Dřevíkovský
Spustit audio

Více z pořadu

Mohlo by vás zajímat

E-shop Českého rozhlasu

Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!

Jan Rosák, moderátor

slovo_nad_zlato.jpg

Slovo nad zlato

Koupit

Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.