Quest: Vývoj her je dřina s nejasným výsledkem, říká Martin Klíma z Warhorse

14. září 2018

Do nového Questu za námi přišli dva vzácné hosty. Do studia přijal pozvání producent Martin Klíma ze studia Warhorse, který nedávno vstoupil do síně slávy českých herních vývojářů. Tak jsme si s ním popovídali o tom, jaké to bylo vyvíjet hry na konci 90. let a jaké to je dnes. A s Adamem Zámečníkem, recenzentem ze serveru Hrej.cz, rozebíráme, proč by Divinity: Original Sin 2 mělo zajímat všechny fanoušky RPG her.

Jméno Martina Klímy zná asi každý fanoušek studia Warhorse, ale Martin ke Kingdom Come: Deliverance nepřišel jen tak. Hrám se věnuje už pěknou řádku let a ví své o náročnosti práce na nich. „Je to těžká práce s nejistým výsledkem,“ shrnuje Martin svůj pohled na vývojařinu. Sám začal v roce 1997 ve vydavatelství Altar a ani to nebylo snadné. „Vydávání her v České republice je složitá věc. Investice je značná a trh je omezený. Vydávání nás moc nebavilo, chtěli jsme dělat vlastní hry a pro širší trh. Tak jsme se zpočátku snažili prorazit s deskovou hrou, ale mělo to s sebou spoustu problémů s výrobou. Napadlo nás, že počítačové hry takové problémy nemají. A to pro nás bylo atraktivní.“ Altar pak vydal několik her, které každý český hráč zná – namátkou Fish Fillets nebo Original War.

Práce na hrách se za ta léta změnila a nová doba podle Martina vývojářům přeje. Například nyní mají vývojáři mnohem blíže ke hráčům díky třeba Steamu nebo Kickstarteru. „Další obrovská výhoda je snadno dostupná technologie. My jsme si museli 3D engine sami napsat, protože tehdy buď neexistoval, nebo byl nesmyslně drahý,“ vypichuje Martin pozitivní stránky vývoje her v roce 2018, díky čemuž se dnešní vývojáři mohou víc věnovat designu a neřešit tolik nutné technikálie. Martina jsme se taky zeptali, jaké pokračování své hry by nejradši viděl. Co nám na to řekl, se ale dozvíte pouze v celém rozhovoru. Tak poslouchejte!

Divinity: Original Sin 2 je RPG jak řemen. Čekejte tedy vysoké fantasy, souboje na tahy, propracovaný příběh a spoustu postav, hrdinů i padouchů. Original Sin 2 je ale navíc sandboxové RPG a dává svým hráčům volnou ruku při řešení problémů. „Z mnoha věcí se dá vykecat, někdy pomůže vedlejší splněný úkol, lze to vyřešit silou v bojích anebo přijít na jiné řešení v rámci pravidel hry. Vývojáři nechávají hráče využívat, co se dá, a tak někdy třeba místo souboje s bossem ho můžete k sobě teleportovat, omráčit a spícího ho zabít,“ popisuje Adam Zámečník unikátní svobodu v Divinity: Original Sin 2. Hra v tuto chvíli vychází už podruhé, po roce se objevuje na konzolích ve speciální „definitivní edici“, která přidává mnoho hodin obsahu, nové dialogy, a dokonce i nového hrdinu – veverčího rytíře. Tato edice se jako bezplatná aktualizace objevila i všem hráčům na PC, kteří hru už vlastní. Jestli má cenu se do hlubokého světa Divinity: Original Sin 2 pouštět, si musíte poslechnout v celém díle.

Hraje Martin Klíma hry, na kterých pracoval? Co má Original Sin 2 společného s papírovými RPG?  A bude to Jarda hrát společně s Vojtou? To se dozvíte v Questu s číslem 113.

autoři: Jaromír Möwald , Vojtěch Dřevíkovský
Spustit audio

Související

Více z pořadu

Mohlo by vás zajímat

E-shop Českého rozhlasu

Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.

Václav Žmolík, moderátor

ze_světa_lesních_samot.jpg

3x Karel Klostermann

Koupit

Komplet obsahuje dva šumavské romány Ze světa lesních samot, V ráji šumavském a povídkový soubor Mrtví se nevracejí z pera klasika české literatury Karla Klostermanna (1848 - 1923), který tomuto kraji zasvětil celé své dílo.