Tyjátr: V Kitchen Drama se udáví hnus krásou

26. leden 2015

Dramaturg a dramatik Ondřej David v prostoru NoD připravil inscenaci vlastního textu Kitchen Drama, ve kterém líčí střet kulinářských nadšenců z vyšší střední třídy s brutálním kuchařem. Vytváří svébytný žánr „gastronomické exploatace“. Mluvení o jídle se tam stává stejně děsivým prvkem jako masový vrah s nožem.

„Před lety byl v kurzu golf, ale teď, když někdo nevaří nebo není schopný mluvit o tom, jak připravuje jídlo, se společensky znemožní,“ říká dramaturg Ondřej David, autor textu i režisér inscenace Kitchen Drama. Při psaní se inspiroval vlastními zkušenostmi z oboru. „Víceméně to nezastírám. Já jsem byl tři roky v pozici šéfdramaturga nejmenovaného českého kulinářského pořadu, což jsem praktikoval v rámci svých komerčních aktivit, a jednou z takových inspirací pro napsání Kitchen Drama byla psychologická očista od tohoto prostředí. Zároveň zázemí českých profesionálních kuchyní a především mediální zobrazení tohoto fenoménu jsou nesmírně inspirativní pro sondu, na níž se dá celkem autenticky zobrazit, v jakém stavu se nachází naše společnost,“ dodává.

Od inscenace s tématem vaření by divák nejspíš čekal, že bude plná jídla. David ji však nechává v čistě komunikační a jazykové formě. „Na jevišti se jí jazyk a vaří se z čím dál horších lingvistických surovin. To jídlo je nahrazeno takovými potoky, řekami až oceány slov.“ Tím vytváří nejlepší a nejvtipnější rovinu inscenace. Postavy spolu skoro nemluví, pouze chrlí parodie kulinářských frází (vzývají cibuli a dávají jí vznešené přívlastky nebo se při milostném dovádění vzrušují symbolikou jídla).

Do frází a klišé ovšem místy upadá sám text. Autorův důvtip se v jednotlivých scénách pomalu vyčerpává a redukce některých pasáží by požitek z Davidovy vytříbené a perverzní jazykové potravy jistě posílila. Příběh má velmi jasnou, čitelnou linii, ale kvůli problematickému vykreslení postav se figury, místo aby stereotypy parodovaly, samy stávají stereotypními.

03298925.jpeg

I tak měl Ondřej David jako režisér velkou oporu v obsazení (Irena Kristeková, Ivana Uhlířová, Dan Dittrich, Richard Fiala a Michal Kern). Pro herecký kolektiv je záludnost promluv důvodem k čiré hravosti. Některá klišé tak ansámbl zvládal „uhrát“ a celek v těchto momentech připomíná noblesu nefalšovaného food porna Marca Ferreriho Velká žranice. Sám režisér přiznává, že ho tým v mnohém inspiroval: „Tady jsem měl nesmírné štěstí, že všech pět mimořádných herců, které jsem na to oslovil, mi na to kývlo. Díky tomu mě při zkoušení zarazilo, jak brutální frašku jsem napsal. Překvapila mě drsnost toho, co se potom na jevišti stane. Na začátku to vypadá jako sofistikovaný intelektuální útvar.“ Zlom, ke kterému v inscenaci dojde, je podle Ondřeje Davida šokující. „Musím říct, že pár intelektuálů nebylo schopno konec hry vydýchat. I v roce 2014, aniž bych to tušil, bylo možné narazit na jevišti na tabu, které je pro pár lidí naprosto nestravitelné,“ dodává režisér.

autor: Martin Macho Macháček
Spustit audio