Umělec Jiří David: Bydlel jsem v umělecké čtvrti velké jako Praha

23. leden 2020
Rozhovor VR a MM

Jak na něj zapůsobily dva měsíce v Pekingu? Proč je ostražitý vůči politice a feminismu v umění? Za jakých okolností se loučí s působením na UMPRUM a proč potřeboval s novou výstavou v DOXu vykřiknout „Jsem tady“? Poslechněte si v Rozhovoru s umělcem Jiřím Davidem.

„Žil jsem v umělecké čtvrti, která byla velká asi jako Praha. Společnost, kterou jsem tam potkával, byla fantastická. Musím říct, že jsou neuvěřitelně vzdělaní. Setkal jsem se třeba s básníkem, který žije v domě, co si postavil Aj Wej-wej. Byl tam developer, který jim fandil. Postavil jim krásná studia a ten dům nechal kvůli stavbě magistrály posunout i se sklepem o sto metrů dál,“ popisuje Jiří David. Poslechněte si, jak vnímal vliv politiky na čínské umění a proč vidí silný potenciál v čínských uměleckých komunitách.

Jiří David (*1956) patří k nejznámějším českým umělcům porevoluční doby. Je spoluzakladatelem umělecké skupiny Tvrdohlaví (1987). Jeho mediálně nejznámějším dílem bylo neonové srdce nad Pražským hradem, kterým se loučil s Václavem Havlem ve funkci prezidenta republiky. Studoval v Ostravě a v Praze na AVU, kde později vedl Ateliér vizuální komunikace. Od roku 2004 působí na UMPRUM. V souvislosti s blížícím se předáním vedení Ateliéru intermediální konfrontace UMPRUM Michalu Pěchoučkovi a Dominiku Gajarskému se připravuje průřezová výstava tvorby Davidových studentů. Od ledna do konce března 2020 je v Centru současného umění DOX k vidění velká výstava maleb Jiřího Davida s názvem Jsem tady.

V rozhovoru jsme se dotkli také blížícího se konce působení Jiřího Davida na UMPRUM, aktuální výstavy v DOXu s názvem Jsem tady a toho, jak umělec vnímá a prožívá stárnutí a přicházení do věku.

Čtěte také

„Když mi dcera dala k narozeninám seskok padákem, připadal jsem si noc předtím jako před popravou. Ten seskok byl úžasný, ale potom jsem se dole na zemi psychicky sesypal, bylo mi špatně. Celkově to ale byl krásný zážitek a často na něj vzpomínám,“ říká Jiří David.

Uvědomění si vlastní smrtelnosti je podle něj zásadní pro uměleckou tvorbu. Poslechněte si, jaké chvíle pro něj byly v životě hraniční a přelomové a proč nevěří v posmrtný život.

S čím Jiří David opouští vedení Ateliéru intermediální konfrontace na pražské UMPRUM? Jaké hraniční prožitky mu změnily život? Proč potřeboval novou výstavou připomenout, že je tady? Poslechněte si v Rozhovoru Veroniky Ruppert.

Spustit audio

Více z pořadu

Mohlo by vás zajímat

E-shop Českého rozhlasu

Hurvínek? A od Nepila? Teda taťuldo, to zírám...

Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka

hurvinek.jpg

3 x Hurvínkovy příhody

Koupit

„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka