Alchymisté The Notwist se inspirují ve vybrakovaných krajinách

26. březen 2014

Když němečtí The Notwist přišli v roce 2002 s albem Neon Golden, postarali se o nejhlubší zářez ve vlastní diskografii. Bludný kruh na obalu od té doby trochu symbolizuje i cestu skupiny, která se vyvrátila ze svých kořenů. Při poslechu sedmého alba Close to the Glass se navíc zdá, že by možná udělala lépe, kdyby spíše provedla kompletní restart.

Pod svícnem je největší tma. Hudební fanoušci o tom vědí své. Jak jinak si vysvětlit, že jen málo Čechů ví o kapele The Notwist, zformované v roce 1989 v jihoněmeckém Weilheimu, odkud pochází i o něco známější EBM kvartet Lali Puna? Zároveň je ale pravda, že to samé by se dalo říct i o řadě českých skupin a německých fanoušků.

Vydání sedmého alba Close to the Glass předcházelo uvedení singlu Kong. Slušný odpich, hořký text zabalený do veselého přebalu, aby nikoho neotravoval svou posmutnělostí, a lehce zapamatovatelný refrén dodaly velkoopičímu tracku na hitovosti. Svou svižností připomněl tři roky starý song Under Cover of Darkness bývalých spratků z The Strokes. Je zde však ještě jedna, mnohem důležitější paralela – oba zmíněné tracky byly tím prvním a zároveň tím možná nejlepším, co kapely dokázaly na nových deskách nabídnout.

Nedá se ani říct, že by byl Kong typickým příkladem zvuku alba Close to the Glass, co se kytarového soundu týče, je společně s trackem Seven Hour Drive spíše endemitem. Close to the Glass veskrze není popovou deskou. Pokud však nezaujme např. silnými melodiemi, měla by posluchači poskytnout emoční prožitek jinými cestami. Tři čtvrtě hodiny nevýrazných pokusů o elektro-indiefolkový crossover nejvýrazněji naruší devítiminutová skladba Lineri. Minimalistický beat vypolstrovaný nelidsky tepající basou zasadí ránu na solár ve chvíli, kdy přijde na řadu jemný kytarový motiv s reverzním efektem. Nemluvě o pazvucích v závěru, které evokují The Knife, švédské panovníky v zemi elektronické hudby.

03089079.png

Těžko se lze ubránit dojmu, že Close to the Glass je jakýmsi pokusem oživit ducha amerických The Microphones, smečky kolem kytarového lyrika Phila Elvruma, byť s menším množstvím lo-fi prvků. Ne každý experiment je zárukou úspěchu. Alchymie Close to the Glass nepřinesla The Notwist elixír života, ale podivný, nepříliš zajímavý hybrid.

Hodnocení: 65 %
The Notwist – Close to the Glass (Sub Pop, 2014)

autor: Jan Macháček
Spustit audio

Více z pořadu

Mohlo by vás zajímat

E-shop Českého rozhlasu

Hurvínek? A od Nepila? Teda taťuldo, to zírám...

Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka

hurvinek.jpg

3 x Hurvínkovy příhody

Koupit

„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka