Ambiciózní Arcade Fire na novince napodobují Ikarův let

4. srpen 2017

Za svou více než patnáctiletou kariéru stihli vyhrát Grammy za album roku i prodat miliony desek. Měli přízeň kritiků i čím dál tím více fanoušků. Arcade Fire ale vždy chtěli o něco víc, než zrovna měli. Touha, která ale dřív byla jejich motorem, se na novince Everything Now stává jejich zkázou.

Arcade Fire vstoupili nesmazatelně do myslí fanoušků díky mohutnému a nervnímu orchestrálnímu zvuku alb The Funeral a Neon Bible. Nejjistějšími námořníky byli ve vodách drtivého smutku, existenciální tíže, hymnických nápěvů a od bolesti osvobozující extáze. Písně jako Black Wave/Bad Vibration, No Cars Go nebo Wake Up patří dodnes k tomu nejsilnějšímu, co severoamerické indie kapely za poslední dvě dekády natočily.

Komerčního úspěchu dosáhli i díky bravurně zvládnutým PR aktivitám. Virtuální prostor se přehltil zprávami pokaždé, když Arcade Fire (nebo některý z jeho šesti stabilních členů) vydali novou desku, poté, co na (každém) koncertě odehráli (alespoň jeden) cover některého z hitů Davida Bowieho, Led Zeppelin, Rolling Stones nebo dalších rockových velikánů. Anebo když Win Butler nastoupil za tým celebrit v all star zápase NBA a Régine Chassagne získala další ze svých čestných doktorátů. Arcade Fire se také stali průkopníky na poli interaktivních videoklipů a každá z posledních tří desek nesla silnou vizuální identitu (viz například graffiti inspirované haitským symbolem veve k dvojalbu Reflektor).

Mystifikace provázela i vydání nového alba Everything Now. Jako satirickou reakci na současnou politiku řady světových médií vypustili účelově do oběhu několik falešných zpráv, např. ironickou recenzi nového alba. Místo úžasu nad kreativním PR triky ale vyvolali spíše vlnu zmatení podobnou té, která doprovázela vydání The Life of Pablo, zatím poslední desky Kanye Westa.

Čím více nečitelnými se stávají jejich marketingové strategie, tím více se Arcade Fire vybarvují po hudební stránce. Příklon k mainstreamovějšímu soundu není sám o sobě na škodu. Díky disco-synťákovému kabátku je novinka zvukově koherentní a najdeme zde i dvě nakažlivé hitovky, kterou je titulní skladba a synth-popem prosluněná Electric Blue. Odtud dál ale fičí Arcade Fire z kopce bez řízení vstříc dlouhému pádu z útesu. V jedenácti minutách hrůzy, jak lze bez výčitek popsat trio písní Creature Comfort, Peter Pan a Chemistry, jako by sami sebe ještě pro jistotu milosrdně picli do hlavy devítkou. Takhle to dopadá, když kapela, která bývala chodícím symbolem bohabojnosti a pokory, podlehne megalomanství.

Arcade Fire – Everything Now

Everything Now není žádným popovým coming outem Arcade Fire, ale logickým vyústěním všeho, o co se snažili už od vydání alba The Suburbs v roce 2010 – tedy konkrétně být největší kapelou na světě. Tentokrát si ale na svých ambicích vylámali zuby. Ani to ale ještě není důvod pohřbívat kapelu, která svůj eklektický talent projevila dosud na každém albu. Jedno obdržené K.O. ještě špatného boxera nedělá.

Arcade Fire – Everything Now (Columbia, 2017)
Hodnocení: 45 %

autor: Jan Macháček
Spustit audio

Více z pořadu

Mohlo by vás zajímat

E-shop Českého rozhlasu

Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?

Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka

jak_klara_obratila_na web.jpg

Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama

Koupit

Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.