Apokalyptické zvěsti z Hotelu 2Tango. Godspeed You! Black Emperor přichází s hymnami, které nenáleží žádnému státu

7. listopad 2017

Godspeed You! Black Emperor dali svým pojetím post-rocku vzniknout nesčetné řadě epigonů a nyní vydávají po dvou letech nové album. Luciferian Towers ukazují svět v jeho temné a nepřikrášlené realitě, ovšem dávají naději a sílu k tvoření a revoltě.

Skupina muzikantů kolem kapely Godspeed You! Black Emperor je zajímavě proměnná. Volně se prolíná s komunitou kolem nahrávacího studia Hotel2Tango v kanadském Montrealu a dala vzniknout ceněnému labelu Constellation nebo různým mutacím kapely Thee Silver Mt. Zion. A aktuálně opět přináší svou melancholicky pesimistickou vizi budoucnosti. I když o budoucnost se už vlastně tolik nejedná. Novinka Luciferian Towers totiž mnohem více reflektuje realitu, do které se společnost pomalu, ale jistě dostala. GY!BE ovšem nechtějí arogantně upozorňovat okolí namyšleným „Podívej, já to řikal“, nýbrž se snaží podnítit ke změně. Na albu se ptají především, co s tím vším hodláme udělat, aby po nás nezbyly jen opuštěné skleněné věžáky a nefunkční politické systémy založené na opresi.

Kapela, kterou v devadesátých letech dali dohromady kytarista Efrim Menuck, multiinstrumentalista Mike Moya a basák Mauro Pezzente a která sama sebe chápe spíše jako volnou experimentální komunitu, byla už od počátku politicky v opozici vůči kapitalismu a jím nabízeným vizím. V jejich poselství se za těch dvacet let změnilo jen pramálo, podoba, jakou nabyla na Luciferian Towers, je však v jejich vlastním kontextu přelomová. Každá ze čtyř skladeb je vybavena krátkým komentářem Efrima Menucka. Pro kapely z labelu Constellation jsou výpravné a bohaté booklety už samozřejmostí a dovysvětlování jednotlivých skladeb na Luciferian Towers dává skvělý klíč k pochopení jednotlivých opusů. Ať už se jedná o popis problémů s kapitalizovanou prací, meditaci nad tím, jakým způsobem současný systém drtí lidi a vytváří v nich strach a nejistoty, nebo reflexi špatného přístupu k životnímu prostředí.    

Luciferian Towers jsou jedním z mála důvodů k poslechu a návratům k tomuto již delší dobu poněkud vyvanulému žánru. GY!BE totiž odkročili od post-rockového kolovrátku, konstrukce skladeb je sevřenější, jen málokdy (a jestli vůbec) sází na klasickou variantu střídání klidových pasáží, připravujících nás na výbuchy, a exploze, aby se vše pak zase uklidnilo a mohlo přejít do další skladby. Už od pomalého, v disonancích se topícího úvodu celé desky (skladby Undoing a Luciferian Towers) se ze změti smyčců pomalu ohlašují dechy – pověstný vítr ve skeletech ďábelských opuštěných mrakodrapů, monumentů a důkazů bohatství, které už vzalo za své stejně jako ti, kteří je postavili.

Třífázová Bosses Hang je v pravém slova smyslu nejklasičtější godspeedovskou skladbou alba, pomalé připravování se na bouři, postupné gradace pomocí smyčců a motorických bicí. Nejradikálnější skladba přichází až v úplném závěru. Anthem For No State s ekologickým podtextem, prostoupená vazbami, drony a stupňovanou zlověstností – která ovšem není bezúčelně úzkostná a děsivá – je výkladní skříní toho, co Godspeed You! Black Emperor ve svém zvuku i přístupu k tvorbě od devadesátek budovali.

Godspeed You! Black Emperor na sklonku letošního roku přišli se čtyřmi skladbami, v nichž potvrdili svou přetrvávající sílu i relevanci. V duchu jejich apelu na smazání hranic a garanci bydlení, zdravotní péče nebo čisté vody (a životního prostředí) však tyto hymny nemohou a nikdy nebudou náležet jakémukoliv známému státu.

Godspeed You! Black Emperor – Luciferian Towers (Constellation, 2016)
Hodnocení: 95 %

 

Spustit audio

Více z pořadu

Mohlo by vás zajímat

E-shop Českého rozhlasu

Vždycky jsem si přál ocitnout se v románu Julese Verna. Teď se mi to splnilo.

Václav Žmolík, moderátor

tajuplny_ostrov.jpg

Tajuplný ostrov

Koupit

Lincolnův ostrov nikdo nikdy na mapě nenašel, a přece ho znají lidé na celém světě. Už déle než sto třicet let na něm prožívají dobrodružství s pěticí trosečníků, kteří na něm našli útočiště, a hlavně nejedno tajemství.