Art's Birthday v Domu umění v Brně

17. leden 2012

17. ledna slaví umění už 1 000 049 let. Pod názvem Art's Birthday hostí tento svátek letos i Dům umění v Brně. Vysíláme Odpolední session přímo z místa!

Před 49 lety slavilo umění 1 milion let. Tuto tradici založil umělec akcionistického hnutí Fluxus Robert Filliou. Tento režisér, sochař a básník, který pořádal různé tematické happeningy, prohlásil 17. ledna 1963, že se umění zrodilo před jedním milionem let, když pravěký umělec hodil do nádoby s vodou suchou houbu. Od té doby pořádají umělci po celém světě oslavy narozenin umění Arts Birthday. Producentem celé akce v České republice, kterou letos 17. ledna hostí brněnský Dům umění, je Michal Rataj z Českého rozhlasu.

Ve vysílání vám nepředstavujeme jen program večera, ale také aktuální výstavy v Domu umění v Brně.

Zdeněk Fránek: Útroby architektury (do 29. ledna)
Zdeněk Fránek si po roce 2005 vysloužil nebývalý mediální zájem. Z nepříliš známého brněnského architekta, který byl vnímán jako pokračovatel maďarského organického architekta Imra Makovcze, se během krátké doby stal jedním z nejvíce publikovaných českých architektů v zahraničních médiích. Tuto nebývalou pozornost vyvolala především vila pod Červeným kopcem v Brně, polyfunkční dům Eucon v Praze nebo dostavba zámku ve Velkých Opatovicích. Ideovým předělem je v roce 2010 dokončená modlitebna církve bratrské v Litomyšli. (popis výstavy)
Poslechněte si rozhovor s architektem Zdeňkem Fránkem nejen o výstavě Útroby architektury, ale i o vnímání spirituality v dnešní době, vlivu baroka, jeho vztahu k Brnu a nových projektech v Kalkatě nebo Kambodži.

Dům umění města Brna, kunsthalle zaměřená na současné umění, poskytla Art‘s Birthday zázemí. Podle ředitele instituce Rostislava Koryčánka se pozice galerií změnila (redefinovala se kdesi mezi svatyní a obchodním domem) a jedním ze způsobů, jak do nich přitáhnout diváky, je právě otevřenost vůči jiným druhům umění. Poslechněte si, co pro Dům umění znamenají 20% škrty v rozpočtu instituce. Je v podobné situaci výhoda, nebo nevýhoda, že jako kunsthalle nemají vlastní sbírky?

Nenechat se svazovat primárně divadelním textem, to je dramaturgická linka dalšího brněnského kulturního centra Divadla Reduta, jehož „nepravidelná dramaturgie“ znamená příklon k textům, které nejsou primárně určeny k dramatizaci, například filmům, románům, ale i korespondenci. Divácky nejúspěšnější je pak podle Petra Štědroně, uměleckého šéfa divadla, představení Korespondence V + W. Kdo jsou klíčoví režiséři divadla a jak s jeho zaměřením na estetické obrazoborectví korespondují forbíny Tomáše Matonohy?

Ondřej Gášek na Art’s Birthday během svého setu bude kombinovat hru na kytaru a skleněné potrubí. Kde získal svůj druhý, exotický nástroj? A co pro něj konkrétně znamená „vzpoura proti zvuku hudebního průmyslu“?

Frutti di Mare jsou konceptuálním audiovizuálním projektem, v rámci něhož bylo v letech 2007 – 2009 odehráno deset koncertů. Předmětem svých zájmů i obsazením se obměňoval podle specifik koncertních prostor (od punkového klubu po filharmonii). Za projektem stojí osobnost Mira Tótha. V rozhovoru jsme se ptali jaký repertoár a obsazení zvolili na večerní vystoupení, jakou roli pro ně hraje vizualita při hraní a další témata.

Pro výtvarníka a finalistu Ceny Jindřicha Chalupeckého Filipa Cenka (aka VJ Věry Lukášové) jsou brněnská kulturní centra vlastně perifériemi, alespoň podle sociologických kritérií. Kde podle něj leží hranice konceptuálního umění a proč sám sebe definuje jako „básníku pocitů“? A jaké chystá nové projekty?

autor: Radio Wave
Spustit audio