Ateliér Mothers Artlovers: Patriarchát je tak zažraný, že změny nejde dělat rychle
Ateliér Mothers Artlovers je herna a ateliér v jednom. Proč má podle umělkyň téma mateřství a péče potenciál změnit nastavení společnosti?
„Já měla před čtyřmi lety na klíně mimino, v době kdy jsem měla už tříletou dceru, a už jednou si zažila tu náročnost života umělkyně, která má dítě a snaží se udržet v uměleckém provozu. Měla jsem to celé za sebou a teď jsem to měla podstoupit znova. Říkala jsem si: to nedám. Bez pomoci to nemůžu jet celý znova,“ vypráví umělkyně a performerka Darina Alster o momentu, po kterém s Kateřinou Olivovou založily podpůrnou skupinu Mothers Artlovers paralelně v Brně i v Praze.
Zmiňuje také pražské kurátory, kteří jí doporučili čtyři roky po dítěti nic uměleckého nedělat, protože by to prý bylo moc laktační. Mothers Artlovers svou zkušenost mateřství naopak reflektují i ve své tvorbě.
Péče a mateřství je také věc umění
Čtěte také
Spolek matek, které se před pár lety začaly scházet a vzájemně se podporovat, připravil pro nové pražské bienále Ve věci umění ústřední část celého výstavního projektu – instalaci v Pražské tržnici v Holešovicích. Ta vznikla ve spolupráci s dětmi a ukazuje, jak si matky s dětmi, často z příliš konzervativního galerijního prostředí vyháněné, představují ideální sdílené prostory. „Všimla jsem si, že se vždycky mladé umělkyně na scéně objeví, dělají zajímavé věci, pak mají děti a zmizí. Pak se objeví další mladé kreativní umělkyně a zase zmizí,“ dodává Alster.
Umělkyně Bára Šimková zmiňuje spolek Mama Tata, který v posledních letech pro pražské umělce suploval svého druhu školku a některým umělkyním tak pomáhal v náročnosti dvojího úkolu. Mothers Artlovers ale kromě sdíleného prostoru pro matky a děti funguje jako prostor, kde matky mohou diskutovat i politická a intelektuální témata, která se jich a jejich tvorby týkají.
„Česká umělecká scéna se mění, ale pomalu. Téma péče a kolektivního sdílení je sice už široce diskutované, ale velké galerijní instituce se stále nechovají příliš pečujícím způsobem,“ vysvětluje další členka spolku, kurátorka a teoretička umění Zuzana Štefková a odkazuje tak na kodex Feministické instituce, který u nás přijala za svůj řada menších subjektů. Velké galerie si však podobných iniciativ zatím příliš nevšímají. Darina Alster v rozhovoru vysvětluje, proč se české umělecké školy proměňují jen velmi pomalu a řeč je také o všech aktivitách Mothers Arlovers a o tom, čeho se jim už podařilo dosáhnout.
Na instalaci do Pražské tržnice se můžete jít podívat do 20. 9. 2020. O dalších výstavách a eventech Mothers Artlovers se můžete dozvědět na jejich facebookovém profilu. Tématicky laděnou hudbu pro pořad vybrala Eliška Vidomus.
Související
-
Whatsappová audiohra, sběr receptů, nebo důraz na proces. Objevte s námi podoby umělecké spolupráce
Poslechněte si 4 reportáže, které přináší zprávu o aktuálních projektech, ve kterých je výrazným rysem princip spolupráce.
-
Zuzana Štefková: Pouliční galerie Artwall chce diváky vytrhnout ze stereotypu
Může být galerie feministická a ekologická? Lze skloubit aktivismus s akademickou činností? Odpovědi hledala ve Vizitce teoretička umění a kurátorka galerie Artwall.
-
Martina Pachmanová: Řada lidí si stále nedovede představit, že by umění bylo „znečištěné“ genderem
Před lety napsala, že by to u nás chtělo velký třesk. A to kvůli panující nedůvěřivosti vůči jakékoli myšlence feministického umění. Jak je na tom Česko dnes?
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Hurvínek? A od Nepila? Teda taťuldo, to zírám...
Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka
3 x Hurvínkovy příhody
„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka