Autoři Lesapána natáčejí horor Divoký hon: Pohádky původně nebyly na dobrou noc, měly zastrašovat

Z krátkometrážního hororového snímku Lesapán
Z krátkometrážního hororového snímku Lesapán

Režisér Pavel Soukup a scenárista Petr Koubek za sebou mají povedený krátkometrážní hororový snímek Lesapán a aktuálně pracují na celovečerním filmu Divoký hon, inspirovaném středoevropskými mýty. Ten je součástí mezinárodního projektu Jinací, zahrnujícího filmy Vodník a Hejkal, které současně vznikají v Polsku a na Slovensku. „Horory máme oba rádi a něco takového jsme tu postrádali,“ shodují se oba tvůrci v důvodech zahájení spolupráce a jejího současného pokračování.

„Mrzelo mě, že se tu moc netočí podobné filmy, a Lesapán pro mě byl mix dvou žánrů, které mám rád a zároveň je u nás nejvíc postrádám – horor a dobré pohádky,“ upřesňuje Pavel Soukup s tím, že výsledkem je v podstatě temná fantasy inspirovaná folklorem, ve které chtěli rehabilitovat původní formát pohádky a folklorního příběhu. „Když se vrátíte o 200 let zpátky, zjistíte, že naše pohádky nebyly koncipované na dobrou noc, ale tak, aby děti velmi děsivou formou poučily a zastrašily, aby například nechodily samy k rybníku nebo do lesa,“ připomíná Soukup.

Scenárista Petr Koubek a režisér Pavel Soukup

„Ono se může zdát, že nemáme hororové zázemí, ale to není tak úplně pravda,“ zdůrazňuje Petr Koubek, podle kterého měl český horor na začátku 19. století silnou základnu. „Například Karel Sabina napsal výborný horor Hrobník, což je stejná doba jako Edgar Allan Poe a jeho Jáma a kyvadlo. Opravdu tu vycházely věci, které byly myšlené jako horory.“

Petr Koubek i Pavel Soukup aktuálně pracují na celovečerním debutu Divoký hon, který je součástí antologie Jinací, ta by měla mít celkem deset dílů. „S každým dílem zkoumáme dilemata jedné mytické bytosti, kterou chceme blíže představit a ukázat její vnitřní boj. Co to znamená být ta temnota, mít ji uvnitř sebe. Co to znamená být jinaký ve společnosti lidí,“ vysvětluje Koubek základní principy, kterých se budou držet i současně vznikající snímky Vodník a Hejkal v Polsku a na Slovensku.

Jaký měl komunismus vliv na českou hororovou literaturu? Kdy se poprvé začal používat termín folklorní horory? Které horory z nedávné doby jsou podle obou tvůrců opravdu povedené a proč se Pavel Soukup dívá i na ty špatné? Poslechněte si celý rozhovor!