Autorství, ghostwriting a popové továrny na hity. Kdo stojí za hudebními bangery u nás i ve světě?
Za jednou tříminutovou písničkou může stát jedna písničkářka, autorský tandem, ale klidně také tým o dvaceti lidech. Záleží nám vůbec na tom, kdo co zpívá? Jakou roli hraje v hudbě autenticita? A jak běžná je práce ghostwriterů?
„Když mluvíme o hudebním průmyslu, tak mluvíme o mnohohlavých továrnách na hity,“ vysvětluje hudební publicistka a muzikantka Aneta Martínková. „S tím, když si člověk píše vlastní skladby, přichází ale i spoustu výhod, jako autorská práva,“ doplňuje Filip Černý, který také působí jako hudební publicista.
V českém hudebním mainstreamu dlouhodobě chybí autorské skladby od ženských songwriterek. „Často se jejich psaní označuje za komplikované nebo neprostupné. Můžeme také přemýšlet nad tím, proč tu ženy historicky měly pocit, že jejich psaní není umění,“ podotýká Aneta Martínková.
Bude nám hity psát umělá inteligence? „Podle mého názoru nám bude chybět chybovost. AI totiž vymazává nedokonalost a dokážu si představit, že tím pádem budeme více tíhnout k reálným nedokonalým nahrávkám,“ říká Filip Černý.
Dá se říct, který typ autorstva si své skladby píše sám a kdo si je naopak nechává složit? A bude pro nás v době uměle vygenerovaného obsahu autenticita nedostatkovým zbožím? Poslechněte si Vlnu Honzy Dlouhého.
Související
-
Během příprav na Eurovizi jsem žila z úspor. Účast pro mě ale byla čest, říká hudebnice Aiko
Hudebnice Aiko se před pár dny vrátila z účasti na hudební soutěži Eurovize. Ačkoliv se nedostala do velkého finále, říká, že je to šance, ze které se dá mnoho vytěžit.
-
Ironie sama o sobě přestala stačit, cringe stárne, přemýšlí Mat213 o hudbě a online prostoru
Matěj Čech je hudebník, který sděluje svoje pocity a myšlenky s humorem a nadsázkou. Ve své výtvarné tvorbě i v hudbě se věnuje kombinaci „vysokého s nízkým“.
-
Kdyby Backstreet Boys zpívali Britney. Jak se v popu obchoduje s hudbou?
Na současné popové scéně je více než běžným zvykem, že si hvězdy nechávají skládat písně od profesionálních skladatelů a producentů.
Více z pořadu
Mohlo by vás zajímat
E-shop Českého rozhlasu
Hurvínek? A s poslední rozhlasovou nahrávkou Josefa Skupy? Teda taťuldo, to zírám...
Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka


Hurvínkovy příhody 5
„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka