Avada gamepadevra: Potterovské hry jsou ždímačky peněz i roztomilá dobrodružství, famfrpál i kouzlení ovladačem

26. červen 2017

Hry, které vznikly podle filmů, mají zaslouženě špatnou pověst. Jejich účelem je často jen vyždímat z fanoušků nějaké peníze navíc. Proto jsou většinou vyráběné narychlo a působí odfláknutě. Sága o Harrym Potterovi byla co do svojí délky i dlouhotrvající popularity unikátní a videoher z jejího světa vzniklo za 10 let přes 16. Jen několika z nich se ale podařilo překonat očekávání, která vůči hrám s globálně známou popkulturní značkou máme.

Jestli jste v době, kdy svět z příběhů o mladém kouzelníkovi šílel, patřili mezi jeho věrné fanoušky, nejspíš vám osmidílná potterovská série od EA Games neušla. Na každý film v ní připadá jedna hra, takže i finále je roztažené na dvě části. Mezi nejlépe hodnocené a nejoblíbenější patří první tři. Ačkoliv jsou spíš pro menší děti, rozlehlé a živé světy bradavické školy se v Kameni mudrců, Tajemné komnatě i Vězni z Azkabanu prozkoumávají skvěle. Hráči mohou hledat skrytá místa, sbírat Bertíkovy fazolky nebo karty s příběhy známých kouzelníků. Čtvrtý díl vlídnost hádanek vyměnil za kouzelnické souboje a lineární akci a s výjimkou pátého dílu už hry dostávaly od kritiků jen průměrné hodnocení. I když se v posledních hrách výrazně zlepšilo vizuální zpracování a šlo kouzlit i ovladačem od Nintenda Wii, oba dva díly Relikvií smrti už patřily k hernímu průměru, až podprůměru.

Asi nejlepší harrypotterovská hra překvapivě vznikla pod hlavičkou Lega. Pokusy převést svět J. K. Rowlingové do kostičkované podoby proběhly už dřív, dvojdílná hra Lego Creator: Harry Potter nebyla ale o moc víc než digitálním kobercem v dětském pokoji. Šlo v ní stavět z bohaté nabídky virtuálních kostek, figurek a modelů, ale propojení s příběhem knih a filmů zůstávalo na hráčově představivosti. V roce 2011 ale vyšel první i druhý díl hry Harry Potter Lego s podtituly Years 1–4 a 5–7. Na v jiných franšízách osvědčený akčně-adventurní základ tvůrci ze studia Traveller’s Tales pověsili dobře zvládnutý systém kouzlení a rozsáhlé úrovně. Hry jsou velmi věrné své filmové předloze a nabízí kooperativní režim pro víc hráčů. Jako jediné ze všech potterovských titulů dostaly v dobových recenzích hodnocení okolo 80 %.

Ze hry Harry Potter a Tajemná komnata

Bohatý svět J. K. Rowlingové ale nabízí řadu motivů i mimo hlavní dějovou linku. Vyšly i dvě hry ze série Wonderbook, ve kterých slavné osobnosti kouzelnického světa hráče provázely mícháním lektvarů nebo lekcemi kouzel. Na popularitě pohybové konzole Kinect se chtěla svézt i kolekce miniher Harry Potter for Kinect. Hráči i kritici jí vyčítali frustrující a fyzicky náročnou hratelnost. Mezi nejpopulárnější vedlejší tituly ale patřil Quidditch World Cup, Famfrpálový pohár, z roku 2003. Ve hře, která podle některých byla „fifou s košťaty“, šlo po úvodních kolech v Bradavicích hájit v kouzelnickém sportu i národní barvy v celosvětovém šampionátu.

Hry o Harrym Potterovi vždycky bavily spíš skalní fanoušky. Pokud máte k potterovskému univerzu stále vřelý vztah, můžete třeba po zhlédnutí Fantastických zvířat gamepad oprášit. I když se u některých asi moc bavit nebudete, nostalgie takhle přece jenom nefunguje. Zkuste ale zašeptat accio a přivolat si z půdy zaprášenou konzoli.

Spustit audio

Více z pořadu

Mohlo by vás zajímat

E-shop Českého rozhlasu

Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.

Václav Žmolík, moderátor

ze_světa_lesních_samot.jpg

3x Karel Klostermann

Koupit

Komplet obsahuje dva šumavské romány Ze světa lesních samot, V ráji šumavském a povídkový soubor Mrtví se nevracejí z pera klasika české literatury Karla Klostermanna (1848 - 1923), který tomuto kraji zasvětil celé své dílo.