Čarodějnictví jako forma aktivismu. Eerie Heir s black metalem vstává a hlavně usíná
Už když v roce 2019 vydal debut We Were Beautiful Once, bylo jasné, že se na české scéně zrodil blackmetalový one-man projekt s osobitým rukopisem, poetikou i přístupem. Pár let poté už čítá jeho diskografie čtyři desky: ta nejnovější – Pod horami cestou tmy – je poprvé zaštítěna tematicky. Připočítejme ještě album Nebojíš se vlkodlaků, bojíš se svých slz, které vyšlo pod hlavičkou elektronického projektu Witchrave, a máme tu výraznou osobnost přesahující metalovou scénu.
Hudebník, který za oběma projekty stojí, si říká Raiden Beckford a přestože vystupuje pod uměleckým jménem, hru na anonymitu nehraje. Zároveň ale přiznává, že určitá unikavost a tajemnost jsou pro něj (jako pro posluchače) také přitažlivé.
Aktuální album Pod horami cestou tmy zaštítil tématem čarodějnictví, které Raiden vnímá jako aktuálnější, než by mohla stereotypní představa o divoženkách na pranýři naznačovat. „Kontrakultur existuje mnoho,“ říká, „ale jsem skeptický k tomu, že by to vedlo k něčemu lepšímu.“ Jak může archetyp čarodějnice fungovat v roce 2023?
Proč se metalisti bojí plakat a je fér, když jsou blacku i v roce 2023 připisovány nacionalistické inklinace? Poslouchejte rozhovor o vývoji žánru, ale i kontrakulturách, posthumanismu a lidech jako „kolektivní asambláži bakterií“.
Více z pořadu
Mohlo by vás zajímat
E-shop Českého rozhlasu
Hurvínek? A od Nepila? Teda taťuldo, to zírám...
Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka
3 x Hurvínkovy příhody
„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka