Čelisti: Avengers i ledvinové Kameny nekonečna v objektivu bratří Lumiérových

Ze seriálu Atlanta
Ze seriálu Atlanta

Vzhledem k tomu, že Aleš Stuchlý přesedlal na modeling a momentálně zkouší prorazit v oblasti tzv. záclonového aktu, bylo hromové čelistní trio oslabené o jeho verbální kladivo. Na pomoc ale přispěchal nezlomný výrobce ektoplasmy Antonín Tesař. Cíl: aktuální Avengers i úsvit kinematografu.

Trochu netradičně, poučeni frenetickou snahou odrapovat dojmy z nejočekávanějších filmů během tří minut na konci pořadu, začínáme hned tou největší peckou. Avengers: Infinity War slibovali epickou podívanou vesmírných proporcí a kupodivu dokázali nasytit i naše chtivé papule. První ze dvou vrcholů desetiletého superhrdinského škorpení je přesně tak kulminační, obří a řemeslně ukočírovaný, aby fandům nabídl dokonalou zábavu. Pokud mezi ně nepatříte… tak máte zase smůlu, no.

Z úplně jiného soudku nabíráme materiál pro další vstup. Prezident festivalu v Cannes Thierry Fremaux má velkou vášeň pro úsvit kinematografie a speciálně pro průkopníky mnoha typů filmového vyprávění, bratry Lumiérovi. On a jeho tým vybral, zrestauroval, seřadil a okomentoval hned 108 kousků „prehistorického instagramu“, padesátivteřinových miniatur s nezaměnitelným ořezem, kompozicí a hloubkou záběru. Právě jeho vtipný a poučený komentář tomuto šafránu z filmového archivu dodává patřičnou peprnost. Víc než jen naučný dokument, to jsou báječní muži s klikou Bratři Lumiérové.

Dekáda s Avengers nemohla vygradovat lépe. V Infinity War konečně našli důstojného protivníka

Z filmu Avengers: Infinity War

Deset let a celkem devatenáct celovečerních filmů. Marvel Cinematic Universe je nejnákladnější a v řeči čísel nejúspěšnější seriál současnosti. Zatímco komiksová konkurence DC / Warner Bros. jen marně hledá jednotící tón a soudržnost pro svůj tým superhrdinů, Marvel vsadil na trpělivost a promyšlenou koncepci, za kterou stojí prezident studia a „strážce linie“ Kevin Feige. První polovina vyvrcholení série v podobě Infinity War je vším, v co fanoušci doufali.

Kliku měl i scénář filmu Měsíc Jupitera. Kliku v tom smyslu, že Maďar Kornel Mundruczó se možná nevyznamenal při jeho psaní, ale při realizaci předvedl špičkový výkon. Sci-fi/metafora/pohádka o levitujícím uprchlíkovi je významově plochá a vypravěčsky toporná, ale formálně je to jako spojení špíny Potomků lidí a toho nejlepšího z X-Menů. Kornela dost možná čeká velká kariéra i mimo rodný Orbánistán.

A na závěr seriálový kritický hit Atlanta, který představuje Antonín Tesař. Je to právě on, kdo se ocitá ve zmíněném tříminutovém presu, ale i tak zvládne vysvětlit, proč se tahle nápaditá hra se stereotypy a rasovými rolemi dočkala tak euforických komentářů třeba od Stevena Soderbergha.

Těžko říct, jak by mistr filmového zkratu okomentoval Čelisti, nejchaotičtější multiverzum ve všech realitách.