Čelisti: Kurt Russell 2.0, Clint Eastwood 2.0 a žena v kůži ovčí zdechliny

Z filmu Na střeše
Z filmu Na střeše

Tomáš, Vítek a Aleš se tentokrát s obrovským nadšením podívají na LEGO příběh 2, zhodnotí, jak to vypadalo Na střeše, a s kapkou islandského humoru uzavřou Čelisti diskusí nad blížící se ekologickou katastrofou a faktickým zánikem civilizace.

„LEGO příběh 2 je skoro stejně boží jako jednička. Jak už tomu tak s dvojkami bývá, je o dost víc meta. Je to určitý klad, ale je otázka, jestli toho tentokrát není už příliš. Ještě víc se zde rozvíjí příběh dětí, které si hrají s legem. Film si hodně pohrává a dělá si legraci z trendů současného Hollywoodu. Městečko, které si chlapec postaví, vypadá jako prostředí z Mad Maxe. Nové temné alter ego hlavního hrdiny vypadá jako Kurt Russell 2.0,“ říká o filmu Tomáš Stejskal. Na filmu se částečně podílel také tvůrce BoJack Horsemana. Cynismus a deprese, které k legu patří, tedy do filmu také pronikly. „Pro děti už to moc není. Dospělí si tu anarchičnost humoru, tempa a odkazů užijí. Možná budou i lehce předávkovaní,“ říká Tomáš.

Žena na válečné stezce je filmový apel o zodpovědnosti, přírodě a ženské síle

Halldóra Geirharðsdóttir ve filmu Žena na válečné stezce

Časy všeobecného úpadku si říkají o radikální činy. A ačkoliv kulisy filmu islandského režiséra Benedikta Erlingssona nabízejí obvyklou dávku severské malebnosti a zvolený režijní klíč navíc celý film posouvá do roviny stylizovaného podobenství, působí Žena na válečné stezce jako nenucený a velmi současný apel.

„Alois Švehlík jde kouřit na střechu a najde tam chlapce Songa, který se zjevně nechystá dolů po schodech ani výtahem. Sehrají srdceryvnou scénu, Alois Švehlík si ho pak nastěhuje do bytu. Na tomto půdorysu se odehrává jakási variace filmu Gran Torino,“ říká Tomáš. „On ten Alois je takovej českej Clint Eastwood, že?“ myslí si Aleš. Jiří Mádl o tomto filmu tvrdí, že je jeho druhý debut. „Oba Mádlovy filmy jsou pro mě v jádru vlastně docela sympatické projekty, které se snaží otevírat a tematizovat poměrně závažné věci, dělat je divácky přístupnou, a přitom ne úplně blbou formou. Oba ale mají úplně neujasněnou koncepci.“ „Je to trochu komedie o starcích, kteří si hrají na děti, a zároveň o toleranci a vystupování z vlastní bubliny. Je to prostě trochu rozstřelené. Ten film je vlastně takovým korektivem videa Přemluv bábu,“ říká Tomáš.

„Fanoušci spaní ve zdechlinách si v tomto filmu přijdou na své,“ říká Vítek o filmu Žena na válečné stezce. „Islandská žena, která pracuje jako sbormistryně, se rozhodne sabotovat stožáry vysokého napětí. Je to boj proti úzkosti z toho, kam se žene současný svět. Na rozdíl od korejského režiséra Kim Ki-duka umí střílet z luku. Režisér Benedikt Erlingsson rozehrává napůl vážnou a napůl roztomile ironickou hru o tom, jaké je žít s pocitem, že civilizace se žene do záhuby a my s tím nemůžeme nic dělat,“ říká Vítek. Film je o aktivitě a o tom, že se nesmíme vzdát, že musíme za každou cenu pokračovat, je to na nás. „Už to ale prej dlouho není na nás,“ směje se temně Aleš. „Tenhle film se nás snaží učit nějakému životnímu optimismu na hraně katastrofy. Je to skvěle vystavený zábavný film, který závažné významy nezaměňuje za kazatelství nebo nějakou tezovitou angažovanost,“ říká Vítek. Ještě je naděje.

Jak se moderátorům líbí seriál Sexuální výchova a proč by si měl Jiří Mádl do příštího filmu vybrat kapelu Bert and Friends, si poslechněte v pořadu Čelisti.