Čelisti o útrapách života na okraji společnosti, technu, drogách, mužích v černém a dalších globálních hrozbách

Z filmu Punk je hned!
Z filmu Punk je hned!

Muži v černém Aleš, Vítek a Tomáš se podívají na to, jak musí vypadat bezdomovci ve filmu, aby to křehký český divák unesl. V tomto především sociálním dílu Čelistí se pak podívají na sociální rozměr techna ve Skotsku 90. let, a aby sociálna nebylo málo, díl zakončí recenzí slovenského filmu Punk je hned! o drogách a pankáčství.

Kluci se podívali na francouzské Neviditelné. „Viděly kriminály, viděly ulici, prostituci, domácí násilí i vraždy. Francouzská komedie/drama Neviditelné pojednává o skupině žen bez domova, které žijí v denním centru. Centrum se nicméně zruší a ony musí hledat nějaké východisko. Jak už to v takových filmech bývá, využijí k tomu znalosti a schopnosti, které získaly ve vězení nebo ze svých různých životních epizod. Otevřou si ilegální denní centrum, kde se učí, například jak opravit pračky a tak dále. Film natočil Louis-Julien Petit a do rolí obsadil skutečné bezdomovkyně a vytvořil takovou tu vděčnou směsici sociální deprese a komedie,“ říká Vítek. Podle něj je to film, který pracuje s určitou částečně dokumentární rovinou, spousta situací je zachycena v reálných denních centrech. „Myslím si, že v tom je největší hodnota toho filmu. Podařilo se mu spojit veristickou rovinu s odlehčeným komediálním vyprávěním o vážných věcech. Film má vyrovnaný, šarmantní humor, který odlehčuje situace, které rozhodně lehké nejsou,“ myslí si Vítek. Aleš komentuje plakát, který podle něj možná není dvakrát přitažlivý pro českého diváka. „Je tam podle mě víc špíny, než kolik dokáže český divák unést. Všichni víme, že český divák má rád bezdomovce vyprané, voňavé a v Bentley.“

„Téma snímku Beats je mi blízké. Nějakou tu free technoparty jsem taky zažil,“ svěřuje se Tomáš. Film natočil Brian Welsh. „Pozor, není to Irvine Welsh, autor Trainspottingu,“ upozorňuje Vítek. Beats pojednává o devadesátkových vyznavačích alternativní techno kultury. „Je to příběh dvou skotských mladíků pocházejících z neradostných sociálních poměrů. Klasicky je jeden z nich trochu zlý a táhne toho druhého, hodného k technu. Rodiče toho hodného nechtějí, aby jejich syn jezdil na ošklivé techno parties.“

„Techno se v té době ve Skotsku stalo jasně zřetelným kontrakulturním hnutím, které má na míru ušitý zákon, proti kterému se vymezuje. Celé to ale padá na tom, že film od začátku vypadá hrozně strnule, divadelně. Celou dobu jsem si říkal, proč těm postavám nevěřím, když mluví. Pak jsem zjistil, že snímek skutečně vychází z divadelní předlohy. Jednotlivé scény fungují, ale celý film hrozně směřuje k té rave party a zdůrazňuje detaily. Jsou tam situace, které asi prožil kdekdo, a nemusel být ve Skotsku a nemusel jet na kontrakulturní akci,“ říká Tomáš. Film se nakonec nicméně vyhne klišé a směřuje k poměrně chytrému finále. Objeví se konflikty, které by divák čekal mnohem vyhrocenější. „Film nakonec skončí docela důstojně,“ míní Tomáš.

Moderátoři se taky podívali na slovenské drama Punk je hned! scenáristy a režiséra Jura Šlauky. „Film pojednává o drogově závislém pankáči Kwičkovi. Nese se hodně v duchu věty, která ve filmu zazní, a to je  ‚nerozmýšľaj moc a konaj‘. Jde zároveň o jedinou větu, kterou mohu ve veřejnoprávním prostředí citovat. Režisér výborně zachytil autentičnost v prostředí, kde punk není ničím estetickým. Nejde o sex, drogy a rock’n’roll, ale o dluhy, drogy a zevláctví,“ říká Tomáš. Vítek velmi cení výběr protagonisty. „Film opravdu táhne, má v sobě zvláštní, zarputilé kouzlo. Na tuzemskou kinematografii je to skutečně výborná volba,“ myslí si Vítek.

Jak se klukům líbilo sci-fi Muži v černém: Globální hrozba a jaké techno Tomáš v mládí poslouchal? Poslechněte si Čelisti!