Čelisti: Vetřelec na mléčné dráze, Artuš a trocha Cannes

22. květen 2017
Z filmu Na mléčné dráze

Zatímco Aleš s Vítem se sluní na pobřeží francouzské Riviéry, v pražském akvarijním studiu zbyl pouze Dan, který měl to štěstí, že mohl přivítat v Čelistech „ještě většího kritika“ Kamila Filu a recenzenta, příležitostného japanologa a filosofa hororu Antonína Tesaře.

Ten prozradil v netradičně masivním novinkovém vstupu, že čínský nedávno debutující a nadmíru poetický režisér Gan Bi chystá nový snímek s podporou profesionálního produkčního filmu. Jeho nedávno uvedený film Kaili Blues byl malou senzací loňských filmových festivalů, i přesto, že byl natočen v amatérských podmínkách. S tvůrci, kteří se podíleli například na úspěšném Assassinovi Chou Siao-siena, by mohl Gan Bi natočit opravdu pozoruhodné dílo. Své intimní poetiky a mystéria se však podle Antonína Tesaře nevzdává.

Z jiného soudku trhavin je zpráva o aktivitách televizní stanice TNT, která ve spolupráci s Ridleym Scottem připravuje večerní blok sci-fi filmů a seriálů, stejně jako novou adaptaci slavného dystopického komiksu Snowpiercer. Hororový režisér a komik Jordan Peele spojil pro změnu síly s producentem J. J. Abramsem a pro televizní obrazovky chystá zvláštní směs fantastiky, hororu a biografie s projektem Lovecraft Country, odehrávajícím se na tradičně xenofobním jihu Spojených států amerických. Podobně stejně děsivá je i zpráva, že Denis Quaid bude hrát George W. Bushe v pokračování série American Crime Story, tentokrát s titulem Katrina.

Načež jsme zavolali do Cannes a dozvěděli se, že Todd Haynes ztratil soudnost, Zvjagincev tolik nezklamal, i když Leviatana už asi nikdy nepřekoná, a že francouzští filmaři opravdu nemají rádi Netflix. Ale opravdu! Jinak je tam prý fajn.

Kamil Fila kupodivu nestrhal největší propadák sezóny, blockbuster Král Artuš: Legenda o meči. Režisér Guy Ritchie si v něm ponechal svůj efektní styl a vybavil starověký epos novou, životnou energií jak z akčního filmu. Prolínání žánrů prý filmu vůbec neškodí a přes všechny výhrady o jeho nespojitosti je to prý velmi zábavný popcorn. Proč se mu v kinech nedaří? Na to zná odpověď spíše oddělení marketingu distribučního kolosu Warner Bros. Kamil Fila nevěřícně kroutí hlavou a je mu to tak trochu líto. Je to cíťa.

S láskou v srdci plánoval svůj nejnovější snímek jistě i Emir Kusturica, když se do hlavní role snímku Na mléčné dráze obsadil společně s italskou divou Monikou Bellucci. Jejich mazlení však Antonín Tesař ani Daniel Řehák neocenili. Mix crazy komedie, satiry, muzikálu, magického realismu a akčního filmu se silnou romantizující pohádkovou linií zůstane gordickým uzlem balkánské kinematografie již na věky. Panoptikum nesoudnosti a vybuchujících ovcí lze stejně tak těžko popsat jako odkoukat. Na otázku Kamila Fily, zda Kusturica svým dílem stále prosazuje myšlenku, že na Balkáně se prostě válčit musí, neexistuje jednoznačná odpověď. Na mléčné dráze totiž můžete nalézt úplně všechno… anebo také nic.

Bohužel o kolik víc času spolykal fiktivní srbský konflikt kdysi oslavovaného bosenského autora, o to méně zbylo na nekonečný seriál o kosmických zrůdách přezdívaných žoviálně Xenomorfové. Ridley Scott se ke svým vraždícím dětem zachoval ve filmu Vetřelec: Covenant podobně jako v případě prequelu Prometheus a zasadil je do rozsáhlého, klopýtajícího a těžko uvěřitelného příběhu, kde hrají nebohá monstra vedlejší roli a androidi polemizují o umění a morálních otázkách. Snaha vnést do fungujícího světa přímočarého napětí, hrůzy a vaječných motivů novou mytologii vyznívá opět jako hluchá a film si vysloužil přezdívku Dementi ve vesmíru, tentokrát s číslem dvě. Nic na tom bohužel nemění fakt, že jde o dílo v něčem přeci jen lepší než neslavný Prometheus. Jenže dokud Ridley nebude brát své miláčky vážně a místo toho bude kolonizovat náhodně objevené planety v teniskách a s posádkou nešikovných pobudů, je Vetřelec oficiálně mrtev. Jak říká Antonín Tesař: „Je to slepá ulička.“

z filmu Vetřelec: Covenant

Další články autora