Čelisti: Význam slováckých krojů v artových hororech a důstojné sbohem Zdeňku Srstkovi

Z filmu Slunovrat
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Z filmu Slunovrat

Čelisti Tondy, Aleše a Tomáše se tentokrát zakously do trailerů hororů, do hororů samotných a do Slovácka. Kluci oželili smrt velké osobnosti československé kinematografie Zdeňka Srstky ve stylu čelistem tolik blízkým: popíráním jeho odchodu a soutěží o nejlepšího imitátora zesnulého mistra. Došlo také na zombie filmy (lepší než ten poslední Jarmuschův).

Tonda hned v úvodu pochválil trailer nového filmu Irishman. „Na to, že je to od Netflixu, je to hodně dobrý,“ myslí si Tonda. „Má to ambice jako Roma a rozpočet jako Avengers. Půlka nicméně šla do omlazení Roberta De Nira,“ přináší lehce bulvární vítr. Chlapci se poté důstojně poklonili zesnulému Zdeňku Srstkovi. „My tomu, že zemřel, nevěříme. Stejně jako s Danem Nekonečným,“ přiznává fázi popírání smutku Aleš.

Hårga sa nesúdí. V hororu Slunovrat folklor bolí jako rána dřevěnou palicí

Z filmu Slunovrat

Slunovrat se právem stal jedním z nejchválenějších hororů letošního roku. Režisér Ari Aster v něm vzal dědictví folk hororu a přenesl ho do odlehlé švédské vesničky. Stejně jako zlověstná vesnička Hårga je i jeho snímek jako promyšlená past na turisty, která si sice dává načas, než sklapne, ale zase zabíjí naprosto spolehlivě.

V temnotách kluci zůstali, posunuli se pouze na sever Evropy k filmu Slunovrat. „Postavy ve filmu jsou okrojované, připomíná mi to Slovácko,“ říká Tomáš. „Takové slavnosti česneku v Osvětimanech, ale některé výjevy jsou lehce drastičtější,“ doplňuje Aleš. Podle Tondy je film Slunovrat nejslunečnějším filmem odehrávajícím se ve Skandinávii. Podle Aleše je to tím, že se ve skutečnosti natáčel v Maďarsku. „Film má 150 minut. Je to brilantně natočené, každý záběr je slavností, trošku bakchanálie. Je tam všechno podstatný, co mám ve filmech rád. Strach ze života, strach z klíšťové encefalitidy, sexuální orgie, často i asistované,“ jmenuje přednosti filmu Aleš.

„Je super, že ten film je folk horror, který se ale většinou spojuje spíš s Amerikou a úplně nejtypičtěji s britským venkovem. Slunovrat je čistě kontinentální záležitost, může to být jakékoliv místo od Skandinávie po Slovácko, které tam stejně cítím nejsilněji,“ doplňuje Tomáš. Pro Tondu to bylo jako pobyt v obrazárně někdy až zrůdně dokonalých obrazů. „Některé scény se mě dotkly, ale já jsem v tom filmu nepobýval, nedokázal jsem se ponořit do postav, které záměrně nebyly sympatické, já k nim ale málokdy dokázal cítit empatii, což v žánru hororu považuji za klíčovou záležitost. Já ten žánr Sundance hororů podezřívám, že se až moc snaží cílit na ty ceny. Tenhle mi ale tolik nevadil,“ říká Tonda.

Jak se klukům líbilo nové Rychle a zběsile a kdo vyhraje soutěž o nejlepšího imitátora Zdeňka Srstky? Poslechněte si Čelisti.