Český šperk září v Londýně. Na London Craft Week zamířily Nastassia Aleinikava i Zorya

16. květen 2018
 Výstava Purity and Decadence: Contemporary Czech Jewellery v londýnské Galerii SO

Festival London Craft Week připomíná tradici i aktuálnost kvalitní ruční práce. Prezentuje se na něm řemeslo provázané s designem a uměním. S čím se představili čeští designéři? V čem se mladá generace drží starých postupů a kde naopak inovuje a experimentuje?

S mladou designérkou z východního Londýna Christabel Balfour se setkávám v jedinečném brutalistním komplexu budov – Barbican Centre. V rámci London Craft Weeku tu po tři dny tkala koberce inspirované místní architekturou: „Pracuji na 40 let starém stavu, který byl navržený speciálně na tkaní koberců. Ruční práce je pro mě něco jedinečného, dosáhnete jí jiného efektu než při tkaní na stroji. Pracuji tak, že tvořím tvary kousek po kousku. Motivy vymýšlím a rozvíjím během tkaní. Je to intuitivní a zkoumání formy a struktury, v podstatě velmi organický proces práce.“

Inovativní je Christabel Balfour v inspiraci moderní geometrickou architekturou, kterou kombinuje s měkkými tvary přírody. Nové technologie do její práce vstupují v podobě internetu a sociálních sítí, na kterých prezentuje svou značku, hledá inspiraci nebo spřízněné nadšence, kteří vědí, jak staré tkalcovské stavy spravovat a udržovat.

Podobně se vyjadřuje česká designérka Nastassia Aleinikava, která letos získala prestižní Grand designérskou cenu v soutěži Czech Grand Design. Internet a počítačové programy jí pomáhají na začátku procesu, s malováním a přípravou, ale samotná realizace brýlí probíhá stále stejně jako před desítkami let. „Máme destičku acetátu celulózy, ze které se přes CNC frézu udělá jednoduchý výřez. Tvar pak upravujeme pilníkem. Něco se zakulatí, něco se zvýrazní. Pak dolepujeme nosní díl, děláme drážku pro čočku a nakonec leštíme,“popisuje Nastassia.

Návštěvníci české výstavy šperku v Galerii SO vidí přímo do procesu tvorby, výstava je pod názvem Purity and Decadence: Contemporary Czech Jewellery otevřená až do 27. května 2018. Od vysokého stropu je zavěšené lano, z části ponořené do solného roztoku. Během výstavy na budoucím náhrdelníku pomalu rostou ozdobné krystaly. Jak říká designér Daniel Pošta, jeden ze dvou tvůrců oceňované české značky ZORYA, řemeslo je pro jejich práci zásadní, ale neustále se ho snaží inovovat.

„Kolekce Virus, kterou jsme už v Česku dobře známí, je spíš než klasická šperkařská práce vlastně chemický experiment. U dalších kolekcí vycházíme z tradičních technik, které posouváme v malých nuancích. Třeba způsob uchycení diamantů nebo změna barev diamantů ozařováním. Nejčerstvější je kolekce CUT, ve které pracujeme s perlami. Začali jsme je brousit, čímž se v nich objevil zajímavý zrcadlový efekt. Aktuálně také experimentujeme s krystalizací kovu,“ popisuje designér Daniel Pošta.

Důrazem na experimenty a pokusy o technické a materiálové inovace se čeští designéři na London Craft Weeku odlišovali od jinak poměrně tradičně zaměřených tvůrců z Británie a dalších zemí. Výstava v Galerii SO naznačila, že vedle světově uznávaného českého skla a čím dál tím populárnějšího módního designu jsme na velmi dobré úrovni i v oblasti autorského šperku.

Jak souvisí zájem o řemesla a ruční práci s hipsterstvím? A s jakým řemeslem je historicky spjatá čtvrť Shoreditch, ve které Galerie SO vystavuje český šperk? Poslechněte si v rozhovorech s Terezou Porybnou z Českého centra Londýn a s designérkou, architektkou a vedoucí ateliéru K. O. V. na UMPRUM Evou Eisler.

Spustit audio

Související

Více z pořadu

Mohlo by vás zajímat

E-shop Českého rozhlasu

Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?

Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka

jak_klara_obratila_na web.jpg

Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama

Koupit

Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.