Cestování, ke kterému stačí jen sluchátka. Zaposlouchejte se do soundscapů

Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy poslech – hudba

Karanténa trvá a podle všeho nějakou chvíli ještě trvat bude. Každodenní rutinu ale můžete narušit, aniž byste opustili bezpečí svého domova. Takzvané soundscapy vám umožní navštívit všemožná místa – jak už název napovídá – po sluchu.

Soundscape (sound-landscape) je termín, který označuje kompozice zvuků, které dohromady vytváří pomyslné zvukové krajiny, které zachycují nebo simulují různá reálná prostředí. Nebo naopak tvořivě pracují s nám známými (a někdy i neznámými) zvuky a vytváří něco zcela nového. Se soundscapy se setkáme na mnoha místech, ať už jde o hudbu, ekologii, hry, nebo třeba i zdravotnictví.

Soundscaping se proslavil v poslední době především díky různým meditačním aplikacím, které vám mezi výdechem a nádechem nabízí plejádu ptačích zpěvů, šumění deště a zurčících potůčků. Pokud nirvána za cenu měsíčního předplatného není pro vás a neláká vás ani desetihodinová smyčka řeky v lese na YouTube, zkuste se podívat například na stránky zvukového archivu britské knihovny. British Library Sound Archive funguje už od roku 2009 a najdete zde mezi 80 a 90 tisíci nahrávek, mezi kterými nechybí ani sbírka unikátních soundscapů z celého světa.

poslech - hudba - sounscape - field recording

Cities & Memory je projekt, který vznikl v roce 2014. Jde o interaktivní mapu světa, na kterou dobrovolníci mohou přidávat svoje vlastní nahrávky, ať už jde o zvuky přírody, průmyslu, nebo i záznamy lidových písní či modliteb. Kromě těchto přímočarých záznamů se Cities & Memory pokouší vytvářet i alternativní verzi každého místa, ať už jde o soundscape, který je zkreslený různými efekty, nebo třeba o elektronickou skladbu.

K tvorbě soundscapů se používá technika zvaná field recording. Tak se říká nahrávacímu postupu, při kterém se v terénu zachycují nejen jednotlivé zvuky, ale i ambientní součásti daného prostředí, jako je počasí nebo ozvěna. 

Field recordingu se věnuje například slovenský label LOM, který mimo jiné vyrábí mikrofony a instrumenty zaměřené přímo na nahrávání v terénu. Nejnovější release re od t16c, který vyšel na LOMu v únoru, je ukázkou toho, že soundscapy se nutně nemusí rovnat lo-fi ambientním nahrávkám praskajícího ohně v chaloupce, zatímco za okny ševelí déšť. Kreativní používání soundscapů a field recordingů najdeme totiž i v hudbě.

Soundscapy a field recording byly důležitou součástí hudební tvorby ambientního skladatele Hiroshiho Yoshimury. Tento kultovní skladatel ze školy japonského minimalismu, který byl až donedávna známý pouze ve své rodné zemi, na svých albech nejenže používal terénní nahrávky, ale zároveň ona sama měla být poslouchána jako součást ambientního zvukového prostředí. Re-issue alba Green vyjde na americkém labelu Light In the Attic na konci června. 

 

Na podobném principu jako Yoshimurovy kompozice fungují například i skladby Yoshia Ojimy, jehož dvě alba Une Collection Des Chaînons I And II: Music For Spiral byla po 30 letech znovu vydána na labelu WRWTFWW. Yoshimura i Ojima se společně s dalšími představiteli japonské ambientní a environmentální hudby dostali do podvědomí veřejnosti teprve nedávno, a to díky náhodě – youtubovému algoritmu, který posluchačům navrhuje další video na přehrání.

Mezi alby, která se soundscapy a field recordingem pracují, najdeme i ta, která se ke krajině pojí navíc i svým environmentálním sdělením. Švýcarský Institut krajinářské architektury (Institute of Landscape Architecture) například vydal v květnu 2018 album nazvané Melting Landscapes, na kterém dokumentuje tání alpských ledovců. 

Jak zní kvákání žab ve východním Polsku? Jaké různé formy na sebe mohou brát soundscapy? A jak se s nimi pracuje třeba v hudbě? Poslechněte si celý příspěvek.