Childish Gambino nasazuje hiphopové škrabošky

11. prosinec 2013
Childish Gambino

„Worldstar before rap, you already know that,“ rapuje Donald Glover aka Childish Gambino na začátku tracku Worldstar a do značné míry tak shrnuje svou dosavadní existenci a stigma, které ji doprovází. Glover je stále především tím „hercem, který taky rapuje“ – a i po poslechu jeho nové desky Because The Internet se na tom máloco změní. Bez ohledu na to, kolik vážnosti svému hiphopovému alter egu přikládá on sám.

Po zevrubnějším zkoumání Childish Gambina mám totiž neodbytné tušení, že jeho muzikální tvorbu nelze brát tak úplně vážně – v podobném smyslu jako odmítám za „opravdovou“ hudbu uznat nesmírně populární výplody komediální skupiny Lonely Island. U jejich virálních počinů jde však o přiznanou parodii, se kterou vyhrávají ceny Grammy a Emmy – Glover je ale komik, co přichází s polovážnou tváří do světa, který si až příliš potrpí na vlastní zdání autenticity.

Childish Gambino totiž bravurně ovládá umění nápodoby. Ve světě komediálních sérií je mu jeho herecké nadání zcela jistě ku prospěchu – v hip hopu z něj časté přehazování stylových škrabošek činí objekt primární nedůvěry. Nejde snad o to, že by vtělení se tu do gangsta, jinde do zasněně romantické pózy dělalo Gambinovi problémy – potíž je v tom, že je tomu právě naopak.

A tak je Glover na albu s úctyhodnou hodinovou stopáží zručným scenáristou, který si dle potřeby dokáže napsat vhodné party – ve zmíněné trapistické ódě Worldstar odsekává rýmy se sveřepostí ASAP Rockyho, v domněle podvratné Sweatpants si hraje s hlasem ve stylu Mikkiho Blanca a v singlu 3005 zase epicky moralizuje v kůži Kendricka Lamara s refrénem, který jako by Drakeovi ze zpěvníku vypadl.

03021924.jpeg

Childish Gambino je na Because The Internet chvíli Frank Ocean, chvíli Tyler The Creator, aniž by ve skutečnosti byl alespoň jedním z nich. Má důvtipné a promyšlené texty i potřebnou flow a hlasový rozsah k jejich přehrání; produkci alba si z velké části obstaral sám, a i když nejde o bůhvíjaké beatové inovace, rozhodně není zač se stydět. Gambino zvládá většinu rapových disciplín takřka bezchybně – až na ten výchozí axióm: přijít s něčím doopravdy odlišným.

Z alba Because The Internet, kterému co do formy i do domnělé závažnosti obsahu lze máloco vytknout, mám pocit, že si s ním proklamovaný renesanční umělec a multitalent Donald Glover odškrtnul další kolonku ve výčtu ovládnutých tvůrčích profesí. Takzvaně bez ztráty kytičky – i vlastní tváře. Pokud se mám vrátit k citaci na začátku této recenze, Glover byl Worldstar před rapem a bude i po něm – hvězdou by však byl i bez něj a svět by rozhodně o moc nepřišel.

Přečtěte si i recenzi Karla Veselého, který dal Gambinovi 80 %: „Jako rapper nedisponuje Gambino nijak oslnivou rapovou flow, ale šperkuje ho různými vtípky a bizarními obraty. Na rozdíl od loňské mixtape Royalty se tady vesměs obejde bez rapových hostů a ty, kteří tu jsou (Azealia Banks, Chance The Rapper), obsadil do vyloženě vedlejších rolí, což svědčí o jeho narůstajícím sebevědomí. Zatímco dva roky starý debut Camp byl jen takový průzkumný výstřel, Because The Internet už je zásahem do černého. Tahle nerdí odysea vychází bohužel už příliš pozdě pro výroční žebříčky, ale na druhou stranu dává fanouškům šanci ji do posledního detailu vsáknout během dlouhých, osamělých, vánočních večerů, kdy se nejspíše nic neděje ani na tom internetu.“

Hodnocení: 50 %Childish Gambino – Because The Internet (Island Records, 2013)