Chrissy Murderbot: Horečka chicagské noci

02375120.jpeg
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy 02375120.jpeg

Elektronický label Planet Mu pod vedením Mika Paradinase poslední dobou zaměřuje svoji pozornost na chicagský urbánní styl juke. Po výběrové kompilaci Bangs & Works a deskách od několika jukeových DJs se dostalo na řadu i první album tanečního šílence Chrissy Murderbota, který je s chicagskou undergroundovou scénou neodmyslitelně spojen.

Chicago je Mekkou taneční hudby, kde dovádění na parketech v rovném čtyřdobém rytmu vlastně tak trochu začalo. Na začátku 80. let se zde začal hrát house, který následně pomohl v Detroitu zformovat techno, v Anglii rave a tak dále. Přízemnější variantu houseu zkříženou s hip hopem zvanou „ghetto house“ provozuje převážně černošská menšina v podzemních garážích a zadních uličkách západního Chicaga přibližně od roku 1992. Ghetto house, dnes známější jako „juke“, je čistě tanečním stylem, který je neodmyslitelně spojen s tancem „footwurk“ – jakousi ekvilibristikou dolních končetin a blízkým příbuzným breakdance.

Juke „objevil“ pro anglickou a potažmo evropskou klubovou scénu Mike Paradinas, hlava labelu Planet Mu, na kterém na začátku května vyšlo také první dlouhohrající album chicagského DJe a producenta Chrisse Murderbota. Žoviální mladík s lehce nerdovskou vizáží je jedním z největších propagátorů jukeu a patronem lokální scény. Již nějaký ten pátek pořádá rozjeté klubové noci Loose Squares a vede i stejnojmenný label, zaměřený – jak jinak – na jukeové taneční šílenství.

02375121.jpeg

Deska Women’s Studies je zatím nejpropracovanější Chrissyho počin – žádné ambientní opusy ale nečekejte. Chrissy Murderbot miluje rozjetou párty, přímočaré rytmy a natřásání zadků – a je na to jaksepatří hrdý. Autor povedené výroční série multižánrových mixů Year of Mixtapes ale není typickým jukeovým producentem z ulice. Je blízce obeznámen s vývojem elektronické hudby za posledních 20 let od warpovských úletů k dubstepu a nestydí se za fascinaci videoherní estetikou raných devadesátek.



Obojího naleznete na Women’s Studies vrchovaté množství – stejně jako hostujících DJů a raperů, od DJ Spinna po Mungo’s Hi-Fi. Skladby kolísající mezi 120 až 160 BPM skoro nikdy nepřesáhnou čtyři minuty a na parket nastupují bez dlouhého otálení – je znát, že Chrissy je pořád především DJ. A stejně jako celé jukeové křepčení ho budete buď milovat, nebo nenávidět. U mě je volba jasná.