Chyťte je všechny! Populární kultura slaví dvacetileté výročí pokémonů

25. leden 2016

Těch, kteří se chtěli stát nebojácnými trenéry malých příšerek pokémonů jako Ash Ketchum, vysedávalo po chodbách při přestávkách na základní škole nespočet. Z aktovek tahali tlusté balíčky karet obmotané gumičkou a pouštěli se do soubojů se spolužáky. Každé sobotní ráno hltali televizní seriál a těšili se, na jaké dobrodružství se Ash vydá tentokrát. Seriál se u nás už nějaký rok nevysílá a na Západě se na pokémony možná trochu zapomnělo, ale fenomén žije dál. Letos slaví své velké výročí.

Vlastně to byl dost nepravděpodobný hit. Studio Nintendo uvedlo první pokémoní videohry Red a Blue v roce 1996 bez větší kampaně jako pokus. Nadšení se proto spíš šířilo šeptandou mezi hráči a poptávka rostla sama od sebe. Ukázalo se, že tvůrce Satoshi Tajiri dokázal vyhmátnout díru na trhu. Hru cílil na děti mezi pěti až sedmi lety, což byl věk, který tehdejší japonský herní průmysl tak trochu opomíjel. Většinou byly videohry moc náročné, měly složité bojové systémy, grafiku i hratelnost. Tajiri ale vsadil na velmi jednoduchý a chytlavý koncept, popisuje filmový kritik a publicista Antonín Tesař z kulturního čtrnáctideníku A2.

Některé z nejúspěšnějších japonských videoher byly odvozené od nějakého slovesa. Sám Tajiri to poznamenal ve své školní práci, jak upozorňuje Tesař: „Konkrétně naráží na Toru Iwataniho, což je tvůrce hry Pac-Man, jedné z nejslavnějších videoher. Iwatani říká, že ho napadla, když přemýšlel o slovesu ‚taberu‘, což znamená jíst. Pac-Man je pak něco, co v bludišti pojídá ty jednotlivé body.“ Stejně tak Tajiri usoudil, že svoji videohru založí na základě nějakého slovesa, a tím bylo sloveso „kokán suru“, což znamená vyměňovat si.

V Tajiriho světě je hráč trenér a má za úkol pochytat co nejvíc pokémonů s rozdílnými schopnostmi, ať už metají blesky, nebo ovládají mysl soupeřů, a vytrénovat je na své cestě za slávou. Něco podobného mohl japonský tvůrce odkoukat leda tak od tamagoči – primitivní digihry, ve které pečujete o roztomilá zvířátka, a ta se pak mohou proměnit na nějakou vyšší vývojovou fázi. Stejně jako pokémoni. Hned po videohrách přišel animovaný seriál a především kartičky. Mezi školáky po celém světě se okamžitě spustila sběratelská mánie. Ta se dosud nezastavila, alespoň v Japonsku ne. Dnes existuje 721 pokémonů a někdejší pokus se rozrostl v multimiliardovou mediální společnost produkující filmy, seriály a videohry, která si může dovolit oslavit dvacetileté výročí vůbec nejdražším reklamním spotem vysílaným během amerického Super Bowlu.

U nás se spustilo šílenství v roce 2000, kdy TV Nova koupila práva na seriál, a proto známe pokémony spíš z televize než jako původní videohru. Podle Tesaře, který se zabývá japonskou popkulturou, seriál nebyl vůbec špatným animé. „Byla to navíc jedna z prvních možností, jak u nás vidět nějakou japonskou animovanou produkci. V té době sehrál svou roli,“ dodává.
Tehdy už byla nejroztomilejší z potvůrek Pikachu světovou hvězdou – mohli jsme ho najít na hrníčcích, propiskách, tričkách, v podobě plyšáků a kdovíčeho ještě. Ona roztomilost je vůbec klíčem k úspěchu: „Jde o fenomén ‚kawai‘. Je to velice oblíbená estetika v japonské vizuální kultuře, která je poměrně stará a taková trvalá. Neuděláte chybu, když tento prvek zapracujete do nějaké videohry nebo animé,“ vysvětluje Tesař. Stačí si vzpomenout na pohádkovou bytost spojenou s lesem, přerostlou kočku Totora známou z příběhů Hajaa Mijazakiho.

Uplynulo 20 let od chvíle, kdy Ash políbil matku na prahu domova a odešel za svým snem stát se největším z trenérů pokémonů. Dnes by mu bylo rovných třicet let. Stárne s ním i jeho publikum. Švédský rapper Yung Lean se ze své lásky vyznal v tracku Hurt, kde používá metafory o evoluci pokémona Charmandera a přirovnává se k jeho pokročilejší vývojové fázi Charmeleonovi. Zpěvačka ABRA, naděje současného R&B a chráněnka atlantského kolektivu Awful Records, si svou přezdívku vypůjčila od pokémona s hypnotickými schopnostmi. Korejskou popovou star CL zas ve videoklipu k loňskému hitu Doctor Pepper nedoprovází nikdo jiný než Pikachu. A tím výčet zdaleka nekončí.

Přestože poslední filmy o pokémonech na Západě ani nebyly uvedeny, seriál se už nevysílá a pro dnešní děti je nahradil další fenomén Minecraft, jejich vliv nikdo nesmaže. Tato malá stvoření žijí vlastním životem mimo hranice původních příběhů. Pokémoni byli nesmírně důležití pro velkou část dnešních mileniálů a ti teď určují pravidla populární kultury.

autor: Miloš Hroch
Spustit audio

Více z pořadu

Mohlo by vás zajímat

E-shop Českého rozhlasu

Vždycky jsem si přál ocitnout se v románu Julese Verna. Teď se mi to splnilo.

Václav Žmolík, moderátor

tajuplny_ostrov.jpg

Tajuplný ostrov

Koupit

Lincolnův ostrov nikdo nikdy na mapě nenašel, a přece ho znají lidé na celém světě. Už déle než sto třicet let na něm prožívají dobrodružství s pěticí trosečníků, kteří na něm našli útočiště, a hlavně nejedno tajemství.