Čínský internet začínají ovládat jedináčci zvyklí na luxus. Jak změní totalitní popkulturu?

17. červen 2020

Čína se čím dál více uzavírá, její popkultura se ale poprvé otevírá světu. Jak přetechnizovanou zemi ovlivní generace, která za digitální zdí vyrostla v obklopení technologií, konzumu a nových možností? „Dá se s ní poměrně snadno manipulovat,“ říká v rozhovoru Kamila Hladíková, sinoložka a překladatelka, která nedávno vydala obsáhlý článek o čínské popkultuře na webu Sinopsis.cz.

Má vůbec popkultura v uzavřené zemi, kde vládnoucí strana mixem komunismu a kapitalismu drží efektivně své obyvatele zkrátka, šanci konkurovat popkultuře jiných asijských zemí, třeba té japonské nebo jihokorejské? „V posledních letech se podmínky v Číně zhoršují, oproti tomu, jak to bylo v období mezi 80. lety a rokem 2000, což se v tamní popkultuře projevuje. Na druhou stranu se čínská popkultura začíná dostávat do světa, vůbec poprvé si Čína nachází zahraniční publikum. Funguje tam i prvek něčeho zakázaného, lidé jsou zvědaví, jak to tam vypadá,“ popisuje sinoložka a jako příklad udává seriál Untamed, který se dá i v Česku zhlédnout na Netflixu.

Čína - čínští mileniálové

V Číně vyrůstá nová generace dvacátníků, které provází celý život technologie a vymoženosti 21. století. „Tahle generace patří k dětem plánované porodnosti, k jedináčkům. Vyrůstala v bohaté Číně, ne v chudé, rozvojové zemi, ze které se nedá vycestovat, ve které se nedá sehnat zboží, jak známe Čínu z 80. let. Generace narozená po roce 2000 je zvyklá žít v luxusu, cestovat, chodit na koncerty a koupit si značkové zboží,“ říká Hladíková.

Jaký vliv mohou mít mladí Číňané a Číňanky na svobodu na totalitním internetu? „Jsou dost často organizovaní, nevystupují sami za sebe, ale v rámci skupin, nějakého kolektivu. Dá se s nimi proto poměrně snadno manipulovat, posouvat žádaným směrem, což jde využívat v marketingu. Tahle generace navíc spojuje zábavu s konzumováním,“ vysvětluje.

Jak mohou být v Číně, která zakazuje zobrazování queer lásky, oblíbená homoerotická díla? Je totalita v přetechnizované Čína udržitelná? A jak funguje čínský underground? Poslechněte si celý rozhovor se sinoložkou Kamilou Hladíkovou.

autoři: Hana Řičicová , vis
Spustit audio

Související

Více z pořadu

Mohlo by vás zajímat

E-shop Českého rozhlasu

Hurvínek? A od Nepila? Teda taťuldo, to zírám...

Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka

hurvinek.jpg

3 x Hurvínkovy příhody

Koupit

„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka