Cizinci nechápou, proč u nás byly arkádové automaty na bazénech, říká majitel herního muzea

12. květen 2015

Patrně největší funkční retro arkádová videoherna a muzeum v Evropě se v Červeném Újezdu kousek za Prahou otevřela před čtyřmi lety. Její zakladatel a hlavní postava stojící za celým projektem je Jan Orna, kterého jsme vyzpovídali přímo v baště všech oldschoolových pařanů a dříve narozených geeků, kde je k dispozici na 150 automatů.

„Vždycky jsem chtěl mít nějaké podobné herní muzeum,“ přiznává hned na začátku rozhovoru Jan Orna s tím, že právě arkádové automaty se nakonec ukázaly být ideální volbou. „Celý projekt logicky cílí především na nostalgickou strunu dnešních třicátníků a čtyřicátníků, kteří si chtějí připomenout svoje mládí a vrátit se v čase, kdy coby teenageři ‚pařili‘ na arkádových automatech v maringotkách na pouti, případně ukázat svým dětem, na čem jejich tátové z herního hlediska vyrostli.“

Poutě ale nebyly zdaleka jediným místem, kam bylo možné chodit hrát: „Českým specifikem, které žádní cizinci nedokážou pochopit, jsou plavecké bazény. Z nějakých důvodů totiž u nás prakticky na každém městském bazénu bylo pár arkádových automatů.“ V Praze se podle Jana Orny chodilo hrát především na Výstaviště a na pár dalších míst, mezi kterými panovala určitá nevraživost: „Lidí, kteří dokázali opravit rozbitý kabinet, bylo málo, takže třeba jejich telefonní čísla měla regulérní finanční hodnotu a nebylo snadné je získat.“

Kterého zprovozněného automatu si Jan Orna cení nejvíc a jaké má dosud nesplněné sny v podobě nesehnaného kousku do sbírky? Poslechněte si celý rozhovor.

Spustit audio

Více z pořadu

Mohlo by vás zajímat

E-shop Českého rozhlasu

Hurvínek? A od Nepila? Teda taťuldo, to zírám...

Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka

hurvinek.jpg

3 x Hurvínkovy příhody

Koupit

„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka