Cizinka z jiné doby Marissa Nadler naslouchá světu těsně před jeho koncem

14. červen 2016

Malířka, ilustrátorka a hudebnice Marissa Nadler, dnes již pevně spojená s brooklynským trendsetterským vydavatelstvím Sacred Bones, poodhalila další vrstvu své duše. Na novince Strangers, už s kapelou v zádech, se pokradmu ohlíží po světě na prahu jeho zániku a hodnotí vše, co stálo za to.

Nadler začínala jako jedna z mnoha bezejmenných interpretů na tzv. open-mic večerech, kde může vystoupit každý s dostatkem kuráže, dokud ji v polovině nultých let neobjevil Jeffrey Alexander ze Secret Eye Records. Stydlivá samotářka, která v mládí nikdy moc nechodila na koncerty a raději doma poslouchala Patti Smith nebo Billie Holiday, tou dobou končila studium malby a viděla sebe samu spíš jako známou malířku a ilustrátorku. Na kytaru se učila hrát po večerech pro zábavu. V rozhovoru pro americký časopis Wire zmínila jednu z nepříjemností spojených s jejími začátky – kolegové zkoušející štěstí na zmiňovaných večerech ji neustále poučovali o technice a další narážky na přemíru zachovaných vokálů nebo na špatné používání efektů si odpustil jen málokdo. Nadler se naštěstí nenechala zviklat, výsledkem je tak zšeřelý, mrazivým oparem potažený zvuk kytary, který se stal typickým rysem její tvorby.

Čtěte také

Právě cesta krajinou gotického folku Marissu Nadler dovedla až na respektovaný label Sacred Bones, kde před dvěma lety vydala desku July – niternou výpověď o zlomených srdcích i životě v osamělosti. Vztahy a jejich nenaplněnost či tragické konce byly jedním z hlavních motivů její dřívější tvorby a promítaly se do ní i vzpomínky na první velkou lásku a bývalého spoluhráče, hudebníka Mylese Baera. Na Strangers odhlíží od sebe směrem ke světu, který končí, třeba díky devastujícímu lidskému vlivu na životní prostředí, a váží, co zbyde a co bude ponecháno. „Ležím na kamenech, útesy se rozpadají, poslední, co jsem na konci uslyšela, byly vlny rozdírající ulice,“ zpívá lakonicky v otvíráku Divers of the Dust. Můžeme se jen dohadovat, kdo je šílenec, když je každý den bezútěšný. Nové směřování se promítlo i v surrealistickém klipu k All the Colors of the Dark, jedné z nejsilnějších skladeb alba. Video režírovala sama Nadler, techniku odkoukala od Jana Švankmajera, jehož je velkou fanynkou.

Temná písňová krajina, načrtnutá Nadler, však neděsí a přináší spíš smíření. Celou deskou jako by se šerem táhla nenápadná linie vedoucí někam k tajemnosti městečka Twin Peaks. Boj s vlastními úzkostmi není prohraný, spíš odročený na neurčito. Až soundtrackovou atmosféru desky podtrhl svým rukopisem producent Randall Dunn, známý především díky spolupráci s dronovými Sunn O))) či blackmetalovými Wolves in the Throne Room. Nadler s kapelou nasadila rockovější zvuk, který křehkým baladám prospěl. Stejně tak nabrala větší jistotu ve svém hlasovém projevu. Ostatně Nadler sama říká: „Nechci zpívat a znít jako malá holčička, chci zpívat jako žena! Všechny moje oblíbené zpěvačky zní jako strach nahánějící parchanti.“

03610583.jpeg

Marissa Nadler na Strangers přináší měsíční hudbu pro pozdní noční hodiny v odloučení od lidí i světa, který se ne vždy zdá být reálný. Podařilo se jí překročit milník kritikou opěvované desky July, posunout se a zároveň si udržet svébytnost. Samota v podání Nadler je svým způsobem příjemná.

Hodnocení: 80 %
Marissa Nadler – Strangers (Sacred Bones / Bella Union, 2016), 45 min.

Spustit audio

Více z pořadu

Mohlo by vás zajímat

E-shop Českého rozhlasu

Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!

Jan Rosák, moderátor

slovo_nad_zlato.jpg

Slovo nad zlato

Koupit

Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.