David J z legendárních Bauhaus: Krylova hudba mě od prvního okamžiku uhranula

David J a Karel Holas
David J a Karel Holas

Nenápadnou, ale pro hudební historii výraznou figurou je skladatel, zpěvák a baskytarista kapel Bauhaus a Love and Rockets – David Haskins alias David J. Ten v Praze připravuje evropské turné s českými spoluhráči, se kterými vydává novou desku Missive to an Angel from the Halls of Infamy and Allure. Následující rozhovor nebude pouze o poslední sólové desce, ale také o návratu Bauhaus na scénu či o vlivu Prahy a českých muzikantů na poslední roky Davidova fungování.

Když jsem před dvěma lety navštívil tvůj první sólový koncert v Praze, překvapilo mě, že jsi do setlistu zařadil velmi zajímavou úpravu skladby Veličenstvo kat od Karla Kryla. Jak se k tobě tato písnička dostala?

Když jsem uslyšel Krylovu hudbu, od prvního okamžiku mě oslovila. A to přesto, že jsem jejím slovům nerozuměl. Stalo se tak v Los Angeles, když jsem seděl na zahrádce restaurace v blízkosti krámku jednoho českého emigranta. A co teprve, když jsem se dozvěděl celý jeho životní příběh! Jeho texty jsou univerzální, i když vím, že často reflektovaly konkrétní události v Československu. Anglickou verzi textu písničky jsem ve svém podání doplnil koláží svých skic, které jsem natočil v osmdesátých letech a teď jsem se k nim po letech vrátil. Předělávka je součástí většího konceptu, který hodlám vydat v blízké budoucnosti. Bohužel o něm zatím nemůžu prozrazovat jakékoliv podrobnosti.

David J – Missive to an Angel From The Halls Of Infamy And Allure

V Praze jsi nahrál podstatnou část nové desky. Také zde začínáš své turné s českými doprovodnými muzikanty. Vytvořil sis k Praze nějaký speciální vztah?

Zcela určitě. Před dvěma roky jsem tu totiž našel výborné muzikanty, se kterými jsem strávil nějaký čas ve studiu a byl jsem s výsledkem tak spokojen, že jsem se sem už několikrát vrátil. Teď jsem před turné v Praze už čtyři týdny, takže jsem měl více času objevovat různá zákoutí Prahy. Je to kouzelné město, které má mnoho vrstev a oplývá dost specifickou atmosférou.

Na desce spolupracuješ s Antonem Newcombem z The Brian Jonestown Massacre. Jak k této spolupráci došlo?

Anton o spolupráci mluvil poměrně dlouho. Poprvé jsme se setkali při nahrávání singlu The Day That David Bowie Died. Když Bowie zemřel, byl jsem právě v Portlandu. Jeho smrt mě tak zasáhla, že dvacet minut poté jsem už měl hotovou celou skladbu. Spojil jsem se s Antonem, který zde má studio, a druhý den jsme písničku s jeho spoluhráči, ale třeba i Paulem Dillonem z Mercury Rev, nahráli. Singl, který na nové desce najdete, rozhodně není naše poslední spolupráce. Chystáme do budoucna další.

S Davidem J jsme během rozhovoru probrali okolnosti překvapivého návratu legendárních Bauhaus na scénu, důvod, proč má nová deska tak dlouhý název, Davidovo ovlivnění tvorbou Scotta Walkera a došlo i na překvapivé poznatky o vlastním publiku. Pokud chcete Davida J s jeho českými spoluhráči slyšet naživo, vypravte se 8. října do pražského klubu La Loca.

Poslechněte si celý rozhovor, ve kterém David J také prozradí, co se mu podařilo v posledních dnech v Praze natočit.