Děrné štítky: Geolokace už není hra, říká Foursquare

14. srpen 2014
Děrné štítky
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy 03186157.png

Nejoblíbenější geolokační aplikace prošla letos už poněkolikáté velkými změnami. Většina uživatelů si myslí, že k horšímu.

Foursquare stál před pěti lety na počátku geolokačních sociálních sítí. Od ostatních se ale lišil tím, že obsahoval prvky gamifikace. Uživatelé mezi sebou soupeřili, kdo se stane virtuálním starostou nějakého místa, získávali odznáčky – „badges“ za splnění nějakého úkolu nebo série check-inů a nechávali za sebou spoustu dat v podobě krátkých tipů a fotografií. V některých místech jste mohli dokonce získat reálné odměny, třeba kávu pro starostu.

Díky velké uživatelské základně obsahuje Foursquare jednu z nejrozsáhlejších databází doporučení a tipů ke konkrétním místům. U nás má na mnoha místech více informací než TripAdvisor, Yelp a Google mapy dohromady. Navíc aplikace po každém check-inu pokládá uživateli jednoduchou otázku s výběrem odpovědí. Neustále tak získává další informace.

Obrovské množství dat, které má Foursquare k dispozici, pravděpodobně stálo za rozhodnutím aplikaci posunout do úplně jiného sektoru.
V květnu se k nelibosti velkého počtu uživatelů aplikace rozpadla na dvě části. Byl vydán Swarm – aplikace, která nadále slouží k ohlašování polohy mezi přáteli. Ze samotného Foursquaru zmizely odznáčky, žebříčky uživatelů a většina prvků, které z něj dělaly hru. Nakonec i samotný check-in. Novému Swarmu přibylo pár jiných funkcí. Třeba plánování aktivit mezi přáteli. Ale víc jich spíš zmizelo. Z Foursquaru zbyla databáze informací.

03186156.png

Před týdnem byla vydána nová verze Foursquaru. Všechno je jinak. Aplikace se pouští do konkurenčních vod Yelpu a podobných služeb s recenzemi. Myšlenkou je, že by uživatelé nemuseli hledat, kde v okolí dělají nejlepší cappuccino. Místo toho si uživatel nastaví, co má rád, a Foursquare ho na takové místo sám upozorní. Což je skvělé, ale starý Foursquare to uměl taky. Na základě dat o tom, kam rádi chodíte, vás upozornil na podobná místa.

Komu chybí geolokační hra, může používat Swarm – aplikaci, která převzala check-iny a některé další funkce. Jenomže podle reakcí uživatelů se zdá, že je to jen chabá náhrada za úspěšný Foursquare.

Samotný nápad rozdělit aplikaci na dvě části, kde v jedné najdete nejlepší pizzu v okolí a v druhé ohlásíte svou polohu přátelům, není úplně špatný. Foursquare se tak může otevřít většímu množství uživatelů, které geolokace nezajímá. Otázkou tak zůstává, kolik ze 45 milionů nadšenců, kteří používali Foursquare právě proto, že to byla skvělá hra, u ní zůstanou i poté, co se z hry stal chytrý městský průvodce.

autor: Blanka Mikulášková
Spustit audio