Děrné štítky: Může manifest Facebooku ohrozit žurnalistiku nebo pomoci lepší informovanosti?

03714134.jpeg
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy 03714134.jpeg

Před dvěma týdny zveřejnil šéf Facebooku Mark Zuckerberg téměř 6 tisíc slov dlouhý manifest Building Global Community (O budování globální komunity), ve kterém popisuje budoucí plány největší sociální sítě. Jsou velkolepé – z nástroje pro sdílení informací se podle Zuckerberga Facebook promění v tvůrce sociální infrastruktury a celosvětové komunity. A jak to tak s velkými plány bývá, kromě nadějí vzbuzují i strach – ze skrytých politických cílů, dalších kopanců poctivé žurnalistice a tendence zastírat některá problémová témata.

„Facebook se mění v něco jako malý, mimoteritoriální stát, který bude řídit malá, nikým nevolená vláda do velké míry závislá na soukromě vlastněných algoritmech pro sociální inženýrství,“ píše komentátor Leonid Bershidsky v magazínu Bloomberg. Poukazuje na to, že šéf Facebooku v manifestu o své síti mluví takřka v politických termínech – zmiňuje udržování tradičních komunit, digitální referenda a digitální sociální infrastrukturu. Will Oremus ze Slate vidí jako problematickou plánovanou funkci, která nastaví filtry pro skrývání nepřijatelného obsahu, tak aby odrážely většinový názor konkrétní lokální společnosti. „Pokud si je sami neupravíte, odvodíme nastavení filtrů od toho, jak se rozhodne většina ve vašem regionu. Bude to něco jako referendum,“ píše Zuckerberg. I když prý půjdou přenastavit, strach z utužování stereotypů je podle autora Slateu nasnadě. „Vyplývá z toho například to, že bude chránit svobodu projevu a bránit represi jen v kulturních kontextech, kde už tyto hodnoty uznávají. To není zlepšování světa, ale udržování statu quo,“ tvdí Oremus.

Manifest Building Global Community šéfa Facebooku Marka Zuckerberga si můžete přečíst zde.

Největší kritiku v poslední době Facebook schytal za svoji údajnou roli při rozšiřování nepravdivých, politicky nabitých zpráv a polarizování společnosti. Řada komentátorů ho tak částečně vinila i za úspěch Donalda Trumpa. A i když Zuckerberg důležitost Facebooku v informování veřejnosti přiznává, místo fake news vidí jako problém senzační zprávy, které zbytečně rozdělují společnost. Chce proto zavést mechanismy, které jejich zobrazování v seznamu příspěvků budou omezovat. „Zaměříme se míň na mazání nepravd a víc na ukazování dalších perspektiv a informací,“ píše šéf Facebooku. Sporné je jeho tvrzení, že „politický kandidát s největší a nejvíc zapojenou komunitou na Facebooku většinou ve volbách vyhraje“. To má dokládat důležitost sítě pro zapojení lidí do politického života – ale jak si všímá Bershidsky, osobnosti jako Marine Le Pen a Geert Wilders mají i desetinásobně víc lajků než jejich umírněnější soupeři.

Facebook

Zásadní je, že Zuckerberg ani jednou nezmiňuje byznys. Přitom je to Facebook, kdo společně s Googlem drží 85 % trhu s internetovou reklamou a všechny jeho funkce mají za cíl maximalizovat zisk. Výrazně to dopadá především na média, která se snaží i v post-facebookovém světě najít udržitelné modely financování a z jejichž koláče Zuckerbergova korporace ukrajuje. Adrienne Lafrance v textu The Mark Zuckerberg Manifesto is a Blueprint for Destroying Journalism pro The Atlantic spekuluje, jestli Facebook nakonec neusiluje o nahrazení další role tradičních médií. „Jinými slovy, Facebook buduje globální newsroom, který povedou robotičtí editoři a jeho vlastní čtenáři.“ Lafrance poukazuje na to, že skrze zmíněné nastavení zobrazovacích preferencí by uživatelé měli facebookovou umělou inteligenci naučit, jaké odkazy do finálního novinkového mixu vybírat. Tím podle ní může kolonizovat další území, které prozatím náleželo novinářům, a způsobit tak další odliv čtenářů a financí.

Na to, co se změní prakticky, si musíme počkat. Zuckerbergův manifest je ve výsledku dost vágní a přesná vodítka nenabízí. V dohledné době se ale patrně setkáme s předělaným systémem skupin, ve kterých bychom měli – alespoň pokud Zuckerbergova vize vyjde – najít i odrazy komunit, které navštěvujeme nebo bychom chtěli navštěvovat ve svém okolí. Změnami by měly projít i algoritmy pro zobrazování obsahu a vůbec způsob, jakým Facebook hodnotí a vybírá příspěvky pro vaši zeď. Jedno je zřejmé: Zuckerbergova firma má odvážné ambice, které občas zní jako program politické strany. Je zajímavé sledovat, jak se za těch pár let síť pro prosté propojování lidí změnila v podnik, který chce budovat společenské instituce. Jestli si tím, jak někteří spekulují, Mark Zuckerberg pokládá základy pro svou prezidentskou kandidaturu, neví nikdo. Facebook má ale v dnešním světě neoddiskutovatelný vliv, a proto se vyplatí jeho plány sledovat podrobně.