Deska týdne: A Sunny Day In Glasgow balancují na hraně stínu a popového parna

24. červen 2014

Členům A Sunny Day In Glasgow se prý během dlouhého nahrávání poslední desky nepodařilo sejít ve stejný čas na stejném místě. Na albu Sea When Absent, které tak ze značné části vznikalo i za pomoci frenetického e-mailování, to není až tak znát – kapela tu zní daleko soustředěněji než kdy dřív.

Filadelfští dream-popaři po čtyřleté pauze vydali své čtvrté album Sea When Absent. Pilovali ho rok a půl s producentem Jeffem Zieglerem (ten letos produkoval poslední album The War On Drugs), který se postaral o jeden z nejzásadnějších posunů ve zvuku A Sunny Day In Glasgow.

U podobných kapel, které vyrostly z lo-fi podhoubí, je typické, že časem svůj zvuk zprofesionalizují. V případě A Sunny Day In Glasgow však nejde o až tak jednoduchý posun. Na Sea When Absent je jejich zvuk rozhodně konkrétnější a jasnější než na předchozích deskách. Pod vedením Zieglera a jediného člena, který je v kapele od začátku, Bena Danielse, vytáhli zvuky nástrojů ze záplavy svých dříve tak oblíbených lázní ozvěn.

Přesto zachovali typicky hutný, monolitický sound, ve kterém se těžko hledají hranice mezi kytarami, syntezátory a samply. Navzdory tomu, že oproti minulým albům už většinu nástrojů nenahrává Daniels sám, zní A Sunny Day In Glasgow po většinu desky nikoliv jako skupina jednotlivých hráčů, ale psychedelický one man band. V žádném případě ale nejde o dokonale sterilní sladěnost. Výsledek spíš připomíná vycizelované spletence My Bloody Valentine s aktualizovaným zvukem.

Jednou z nejsilnějších stránek A Sunny Day In Glasgow je střídání chaotických pasáží, které vyvolávají slastnou zvukovou závrať, a přímočařejších popových momentů. Ty svým hlasem propojuje zpěvačka Jen Goma. Jejímu silnému vokálu nejvíce prospělo, že A Sunny Day In Glasgow odložili nadužívaná echa a nechali ho vyniknout.

03151118.jpeg

Gomin hlas místy funguje jako kotva v okolní bouřlivé změti, jindy se proplétá se svými kopiemi a druhou zpěvačkou Annie Fredrickson a připomíná lahodné vokální harmonie Dirty Projectors. Nejpřekvapivější jsou však momenty, kdy se A Sunny Day In Glasgow rozhodnou vystoupit z chaosu. V nich Gomin vokál suverénně sklouzává do poloh připomínajících současnou vlnu nezávislého R'n'B.

Zatímco na starších albech A Sunny Day In Glasgow nechávali tracky plynout a volně na sebe navazovat, Sea When Absent je deskou nečekaných střihů. Písně jako Crushin’, u kterých by hrozilo, že budou příliš ploše líbivé, v závěru cupují zničujícím, naoko ledabylým kytarovým sólem. V opačném případě – u tracků jako vynikající závěrečná Golden Waves – vyvažují vír psychedelie například několikataktovou mezihrou s riffem, za který by se nestyděla ani kovaná popařka Taylor Swift. A Sunny Day In Glasgow tak vykračují ze stínů dream popu koketujícího s ambientem do parna shoegazeové psychedelie, invenčně skloubené s beze studu podanou popovou prostotou.

Hodnocení: 85 %
A Sunny Day In Glasgow – Sea When Absent (Lefse Records, 2014)

Spustit audio

Více z pořadu

Mohlo by vás zajímat

E-shop Českého rozhlasu

Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!

Jan Rosák, moderátor

slovo_nad_zlato.jpg

Slovo nad zlato

Koupit

Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.