Deska týdne: Bez hněvu a výčitek. Sharon Van Etten se vrací v životní formě
Čtyři roky od vydání poslední desky Are We There byly pro Sharon Van Etten obdobím radikálních změn. Vrhla se do nového, konsolidovaného partnerského vztahu, stala se matkou, začala hrát ve filmech, a navíc se vrátila do školy, kde začala studovat obor psychologický poradce. Jak všechny tyto zásahy do života zvládla? O tom nám podává strhující zprávu na novince Remind Me Tomorrow.
Úvodní kousek Remind Me Tomorrow nazvaný I Told You Everything působí jako ubezpečení partnera, že vše, co Sharon aktuálně prožívá, jsou věci, na které ho přece už dávno upozorňovala. Na rozdíl od výlevů minulých desek bez hněvu nebo výčitek. Van Etten se na páté řadovce prezentuje v nové poloze. Poloze osobnosti, která má svůj život pod kontrolou, raduje se z pozitivní přítomnosti a i na komplikovanou minulost se dokáže náhle dívat s pochopením.
Zažitá představa o mladých maminkách je ta, že něžně pečují o své sladké ratolesti, a když jim zpívají, tak jedině něžné ukolébavky nebo rozpustilé dětské písničky. Jenže realita je někde trochu jinde. Děti brzy začnou živelně objevovat svět a většinou je to matka, která musí dát vztahům uprostřed rodiny jasné kontury. Musí být energická, iniciativní. A přesně taková je i nová deska americké písničkářky z New Yorku. Zapomeňme tedy na nálepku „písničkářky folkové tradice“. Základním nástrojem nové desky není kytara, ale syntezátor Jupiter 4, kterému Van Etten věnovala stejnojmennou skladbu.
Nepořádek dětského pokoje na obalu alba bude mnohým rodičům povědomý. Sharon tuto domácí momentku na přebal desky neumísťuje, aby ji posluchači litovali, jedná se svým způsobem o dopravní značku, která všechny změny slyšitelné od prvního taktu uvádí do jasných souvislostí.
S dítětem přichází, chtě nechtě, vzpomínky na vlastní mládí. Osmdesátková retro elektronika v Seventeen pohání písničku k euforickému vzpomínání na New York City, sentimentální Malibu, kterou bychom v kytarové aranži mohli zařadit na tracklist předchozích řadovek, má s vřele elektronickou podobou náhle jiné, pozitivní vyznění. Aranžérské změně přitakal i zkušený producent John Congleton, který už pomohl mnoha současným interpretkám, od Lany Del Rey přes St. Vincent až po Angel Olsen.
„Netuším, jak tohle celé skončí,“ zakončuje autorka albové pojednání v závěrečné Stay. Jako by tato nejistota vyburcovala zpěvačku k rozhodnému kroku vzít život pevně do vlastní režie. Sharon Van Etten v sobě objevila hráče a nová deska je důkaz toho, že s příchodem všech životních změn má chuť se do hry s vervou pustit.
Deerhunter, The Twilight Sad, James Blake, … Začátek roku se nese ve znamení silných desek. Jakou roli mezi nimi hraje novinka písničkářky Sharon Van Etten? Poslechněte si recenzi.
Sharon Van Etten – Remind Me Tomorrow (Jagjaguwar, 2019)
Související
-
Are We There je masochistickou terapií písničkářky Sharon Van...
Čtvrtá studiová deska Sharon Van Etten vychází stejně jako ta minulá u indianského labelu Jagjaguwar. Are We There má být otevřenou zpovědí o proměnlivosti lásky be...
Více z pořadu
Mohlo by vás zajímat
E-shop Českého rozhlasu
Hurvínek? A od Nepila? Teda taťuldo, to zírám...
Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka
3 x Hurvínkovy příhody
„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka