Deska týdne: Carla dal Forno ví, jaké to je, když zvoní hrana

3. listopad 2016

Melbourne je už nějakou dobu pařeništěm progresivních australských hudebníků, kteří svým snažením posouvají hranice již zaběhnutých žánrů. Zálibu v čarodějnicky zastřeném zvuku i osudově hypnotickou přitažlivost tamní kapely realizují nenuceně a zároveň chytlavě, ať už se budeme bavit o indie rockových Eddie Current Suppression Ring, či nestorech místní nezávislé scény Total Control a jejich přidružených projektech. A i když je Carla dal Forno v současnosti usazená v Berlíně, její intimní, temně experimentální debut You Know What It’s Like je dobré vnímat v kontextu současné australské scény.

Nikdy není pozdě začít s hudbou. Carla dal Forno se tvorbě věnuje „pouhých“ pět let, ale od počátků své cesty má šťastnu ruku. První kapelu založila v Melbourne, kde původně studovala uměleckou školu. To bylo a asi ještě dlouho bude neoficiálním hlavním městem nezávislé hudební scény v Austrálii, která se probudila k životu už dávno, ale místní kapely i sólové projekty se konečně propašovávají do Evropy i Ameriky. Po vzoru shoegaze gotiků Nite Fields, kteří se uchytili u newyorského temného labelu Felte a objeli loni starý kontinent, se svým hororově synťákovým projektem F ingers dokormidlovala až k berlínskému vydavatelství Blackest Ever Black.

Na svém debutu ovšem Carla dal Forno odkračuje od hrůzostrašné skřípavosti F ingers asociující ty nejhorší noční můry, ze kterých se budíte zborcení potem. Nabízí pohled z vnějšku dovnitř – do oken vlastního bytu. Odhaluje své noční i ranní rituály, tu a tam skryté v hypnotických dubových beatech hitového singlu Fast Moving Cars, které nás příjemně zahalí jako včas zatažené závěsy. Chladné synťákové zvuky jsou zde soundtrackem k nutně opakovaným úkonům. Blackest Ever Black má pod sebou přesně takové hudebníky, kteří zkoumají intenzivní prožitky a přetavují je v ještě intenzivnější (nejen) elektronické plochy. Ať už se jedná o zde vydaná alba Vatican Shadow, nebo kapelu Raime.

Nahrávka You Know What It’s Like jako by popisovala a mapovala každý kousek vašeho domova. Slyšíme ozvěny deště za oknem i drobný cinkot, když spadne lžička na kuchyňské kachličky, jako tomu je ve skladbě Dry In the Rain. Carla dal Forno zpívá a hraje pro všechny náměsíčné i insomniaky ztrácející a zase se nacházející v důvěrně známém prostředí. Mísení ambientně droneových ruchů protínají drobné kytarové črty i melodické flétny. Zvuky, jež připomenou odkaz v Austrálii usazeného neofolkaře Douglase Pearce aka Death in June nebo jeho epigona v podobě melbournského projektu Lakes. Carla dal Forno se však straní epiky, její intimita následuje narativ krajanky Ely Stiles či písničkářky Grouper.

Podívejte se i na recenzi Miloše Hrocha: „Hudba Carly dal Forno ukazuje jiný odstín hypnagogického popu, který reprezentovali hudebníci jako James Ferraro nebo Dean Blunt s Ingou Copeland pod hlavičkou Hype Williams. Brilantní debut Carly dal Forno se může na první poslech zdát monotónní, uhrančivé kouzlo ale začne působit až po několika přehráních. Promlouvá k nám jako hudba z nějaké vzdálené diskotéky, která doléhá do naší ložnice při ukládání se ke spánku.“

I když z řemeslného hlediska má nahrávka jisté trhliny, její naléhavé poselství vychází z té odvrácené strany popu. Lehce znuděně nahozeným vokálem vypráví příběhy, ve kterých láska nemusí nutně končit happy endem a sen spokojeným probuzením. A přece stojí za to, pokračovat ve snažení.

Hodnocení: 80 %
Carla dal Forno – You Know What It’s Like (Blackest Ever Black, 2016)

Spustit audio

Více z pořadu

Mohlo by vás zajímat

E-shop Českého rozhlasu

Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!

Jan Rosák, moderátor

slovo_nad_zlato.jpg

Slovo nad zlato

Koupit

Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.