Deska týdne: Demdike Stare provádí na Wonderland radikální, ale nepřesvědčivý úkrok

13. prosinec 2016

Po více než čtyřech letech vydává britské duo Demdike Stare nové album. Posun od předchozí desky Elemental k novince Wonderland je zásadní, na aktuální nahrávce nezůstává ze známého zvuku i přístupu Seana Cantyho a Milese Whittakera téměř nic.

Pro toho, kdo sledoval tvorbu Demdike Stare skrze vydaná alba a kompilace, může být posun od desky Elemental k novince Wonderland poměrně těžko uchopitelný. Zatímco před čtyřmi lety vytěžilo britské producentské duo maximum ze svého trademarkového soundu plíživých okultních kompozic, na albu Wonderland z něj zůstalo jen velmi málo.

Vývoj, kterým si britská dvojice producentů prošla, se ale dá jasně mapovat na singlech, mixtapech, bočních projektech i živých vystoupeních. Radikální sedmidílná série singlů Testpressing zachycuje Demdike Stare často na pomezí toho, jak je možné skloubit agresivní beatové sekvence s temnou, ale zároveň velmi subtilně budovanou atmosférou. Průsečíkem mezi Elemental a Wonderland je také povedené album Faint Hearted od poloviny Demdike Stare Milese Whittakera.

Demdike Stare svou tvorbu v posledních letech čím dál víc uzpůsobovali pro taneční parkety. Doposud ale vždy alespoň zčásti stavěli na táhlých smyčkách zkreslených keyboardů, kytar nebo jiných zvukových prostředků. Na Wonderland ale tento podklad prakticky mizí a spolu s ním i nejviditelnější vlivy Blízkého a Středního východu v podobě samplů a ruchů, které dotvářely zlověstný ráz tvorby britského dua. Základem a občas i jediným prvkem skladeb na Wonderland jsou beaty a jejich modulace a i kvůli tomu je tempo jednotlivých skladeb výrazně vyšší.

03762047.jpeg

Odvaha ke zcela odlišnému přístupu se zvlášť u autorů s tak jasně rozpoznatelným zvukem nevidí moc často a Demdike Stare tento odklon občas svědčí. Tam, kde dvojice nahrazuje svůj někdejší zvukový základ ohlodanými prvky sludge a doom metalu, je Wonderland nejpřesvědčivější. Stále ale platí, že jednou z hlavních předností Whittakera a Cantyho je schopnost skvěle kloubit navenek nepříliš sourodé prvky. Vše se protíná na Airbourne Latency – track se z tlumeného zlověstného úvodu přelévá do junglem ovlivněné taneční pasáže, která odeznívá do ambientního závěru.

Téměř stejně často ale skladby na Wonderland mutují do samoúčelných experimentů, které proplouvají bez povšimnutí. Fádní dřevní motivy na Sourcer postrádají jakýkoliv vývoj, tracky FullEdge (eMpTy 40 Mix) nebo Animal Style přešlapují až zoufale křečovitě na jednom místě, nemluvě o Fridge Challenge, která jednoduše není ničím jiným než výplní.

Čtěte také

Možná nejpovedenější skladba na Wonderland, poslední Overstaying, se pak celému konceptu alba vymyká. Tato pocta Basic Channel ale asi nejvíce dostojí názvu desky, která přes svůj značný stylový úkrok zůstává tak trochu na půli cesty.

Hodnocení: 60 %
Demdike Stare – Wonderland (Modern Love, 2016)

autor: Martin Vait
Spustit audio

Více z pořadu

Mohlo by vás zajímat

E-shop Českého rozhlasu

Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.

Václav Žmolík, moderátor

ze_světa_lesních_samot.jpg

3x Karel Klostermann

Koupit

Komplet obsahuje dva šumavské romány Ze světa lesních samot, V ráji šumavském a povídkový soubor Mrtví se nevracejí z pera klasika české literatury Karla Klostermanna (1848 - 1923), který tomuto kraji zasvětil celé své dílo.