Deska týdne: Děti mezi reprákama uvízly v přehnaném patosu

20. září 2016

„Narodil jsem se v prosincovým těle, teď bydlíme spolu ve dvanáctým patře,“ zpívá Dominik Zezula v jednom ze songů z druhé desky jeho sólového projektu Děti mezi reprákama. Desky, která se mírou explicitně vyjevené intimity a (duševní) nahoty nachází mnohem dál, než kde leží předchozí nahrávka Újezd.

Zezula újezdovou lo-fi akustiku na Haiku nahradil pianem, které je ve většině tracků doprovázeno údery zastřené kytary a velmi výjimečně se na desce objeví bicí. Komorní atmosféra a intimita odhaluje všechny slabosti i přednosti, které Dětí mezi reprákama mají. Především pak ale dokazují fakt, že Zezula je mnohem více než písničkář spíše textař.

Čtěte také

Minimalistické kompozice Haiku totiž působí spíš jako doprovod k jeho lyrickým představám a výjevům vzpomínek na večery na panelákovém sídlišti, staré přátele a ženy, které svými příchody a odchody už zlomily nejedno mužské srdce. V případě Haiku je ale hudební garde spíše utahané, postrádající jakoukoliv snahu o progres a barevnost. Klavírní akordy jsou vystavěny na těch nejzákladnějších písničkářských postupech a primárních vzorcích, které většinu desky vlastně evokují pocit, že jsou na Haiku jen proto, aby dokreslily atmosféru a docílily kýženého emočního působení Zezulových textů. V extrémním případě by se dalo tvrdit, že jsou hlavně soundtrackem k místy mluvenému slovu hlavního protagonisty.

Taková kombinace působí v některých pasážích alba příliš násilně a cíleně, jako by mě Děti mezi reprákama emočně vydíraly a nepřestaly, dokud nebudu v depresi nebo se nerozpláču. Jelikož nejsem jeden z těch, kteří za zvuku líbivých tónů klavírních klapek a dojatě rozklepaného hlasu uroní slzu, neuvádí mě dojímavé aranže Haiku do nostalgického smutku, ale spíše do půlhodinového stavu rozpaků a zpytování svědomí nad tím, jestli nemám místo srdce kámen.

03705618.png

Haiku rozhodně není promarněná příležitost, ale kdyby byly hudební kompozice na desce o něco méně prvoplánové a ubíraly se směrem post-hudby nebo předešlého Újezdu, šlo by brát poselství Zezulových textů mnohem vážněji. V těch se mu podařilo vykreslit zašedlý svět minulých vztahů a bolestí způsobem, který musí být srozumitelný každému z nás.

Haiku mě donutilo uvažovat o tom, kde že je vlastně ta tenká hranice mezi hip alternativním písničkářstvím a obyčejným rádiovým popem. Kdyby Zezulu za mikrofonem nahradil jakýkoliv zpěvák současného českého mainstreamu, mohly by Děti mezi reprákama aspirovat na úspěch v tuzemských komerčních rádiích. Takhle děti skutečně uvízly mezi reproduktory. Z jednoho zní vyzrálé texty a intimní fantazie, z toho druhého zase jednoduchý, neambiciózní pop. Haiku Děti mezi reprákama prezentuje jako teenagery, kteří o tom, kam bude směřovat jejich budoucnost, ještě stále nemají jasno.


Hodnocení: 55 %
Děti mezi reprákama – Haiku (Červený kůň, 2016)

autor: Jakub Šponer
Spustit audio

Více z pořadu

Mohlo by vás zajímat

E-shop Českého rozhlasu

Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!

Jan Rosák, moderátor

slovo_nad_zlato.jpg

Slovo nad zlato

Koupit

Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.