Deska týdne: Děvky, zrádkyně a ty druhé. Sex v rapu ženskou optikou

19. leden 2018

V rapu měli tradičně hlavní slovo muži a žena byla k dispozici pro jejich potěšení a upevnění jejich postavení mezi ostatními muži. Populární rap jde i dnes na ruku misogynním marketingovým poučkám, že sex prodává. A ten sex je vždy hlavně pro muže. Ženy mohou být středem pozornosti, ale nedostává se jim respektu ani uspokojení.

Jak to tedy zní a vypadá, když si žena vezme slovo a rozhodne se mluvit o své zkušenosti nejen pro potěšení mužů? A jak těžké je pro ženy vyjadřovat se sebevědomě o svém těle a sexuálním životě ve světě, kde i hlava státu klidně čapne za… přirození jakoukoliv ženu, ve světě, který chce stále vidět „bitches and hoes“ – prostitutky, zlatokopky, hlupačky a tak podobně. A kdy sex v populární kultuře ženy spíše degraduje, než uspokojuje?

K osvobozování ženské sexuality přispěly výrazně právě afroamerické umělkyně, které to s předsudky spojenými nejen s jejich těly mají stále o dost složitější. Ještě před Madonnou osvobozovaly svou sexualitu a unikaly prudérnosti už v první polovině 20. století bluesové zpěvačky Bessie Smith nebo Billie Holiday, v 70. letech pak funková zpěvačka Betty Davis. V osmdesátkách dostaly zpěvačka, skladatelka a módní ikona Grace Jones, Janet Jackson nebo rapové seskupení Salt-n-Peppa zprávy o ženské sexualitě a intimitě už k daleko většímu publiku. Byla to právě skladba Let’s Talk About Sex od Salt-n-Pepa z roku 1991, která by i dnes mohla být hymnou sexuální výchovy.

Let’s Talk About Sex je o tom, že mnoho z nás ví, co všechno se dá vyzkoušet, ale měly bychom mluvit otevřeně o tom, jaké to může být i jaké by to mělo být. Salt-n-Pepa mluvily o sexu pozitivně a zároveň bez toho, aby se samy sexualizovaly. Ve stejné době MC Lyte ve skladbě Like a Virgin rapuje o zklamání z muže, který jí vzal panenství i srdce a pak ji odkopnul, za což se obviňovala a přinutilo ji to být tvrdší. MC Lyte demonstrovala ženskou sílu i důležitost oboustranného souhlasu při sexu a pomáhala upevňovat pozici žen v době, kdy byl mnohem víc slyšet gangsta rap se zprávou, že „ty krávy nejsou nic jinýho než prostitutky a zrádkyně“ (Dr. Dre, Snoop Dogg, Kurupt, Daz, Jewell), se kterými se musí zacházet tvrdě.

Deska týdne: CupcakKe dělá XXX rap. Její novinka ale není jen o rozkoši

CupcakKe – Ephorize

Proslavila se provokativními klipy na YouTube, v nichž skládá poctu svému pohlavnímu orgánu nebo různým technikám orálního sexu. Dvacetiletá chicagská rapperka CupcakKe si je moc dobře vědomá, jaké téma od ní fanoušci chtějí, na své třetí studiové desce Ephorize nás ale úspěšně přesvědčuje, že její posedlost tělesností je zároveň součástí boje za ženské sebevědomí.

Tlak společnosti, která posuzuje hodnotu ženy podle její postavy a umění uspokojit muže, ale zároveň jí říká, že se má stydět, když mluví otevřeně o sexu, se musel někde projevit. Jedinou sílou ženy by samozřejmě neměla být jen její sexualita, ale zdá se, že o právo na kvalitní sex i jeho výklad musí ženy stále ještě bojovat a právě v tomto boji pomohlo mnoho afroamerických rapperek. I ženy chtějí být někdy první a chtějí mít možnost převzít aktivní roli v sexu. Foxy Brown a Lil Kim, které ohromovaly nejen svým rapem, se koncem devadesátých let staly symbolem kontroly vlastního obrazu i sexuálního života a možnosti říkat i dělat „sprosté věci“. Schválně si dámy vyzkoušejte ten slavný podřep s roztaženými stehny ve spodním prádle, který předvedla Lil Kim v době svého debutového alba Hard Core v roce 1996.  

Zápasy v bahně

Na druhou stranu se mnoho populárních rapperek vydalo cestou zápasů v bahně, kde sice ženy demonstrují i sílu, ale celé je to jen divadlo pro mužské potěšení a pravidla hry určují muži. Některé výstupy Lil Kim, Nicki Minaj, Trina, Cocc Pistol Cree nebo Cardi B připomínají spíš internalizovanou misogynii – ženy se hádají, která má nejžhavější přirození a jak té druhé přeberou muže. Je to ten stereotypní egoistický misogynní rap převrácený do ženského rodu. O rovnosti tu nemůže být řeč. Je tedy jasné, že je třeba poskytnout ženám více prostoru, aby měly možnost uspět častěji i s jiným diskurzem, než jsou zápasy v bahně.

Ženská sexualita ale není jen jedna a stejně jako v hudbě i v sexu každému vyhovují jiné věci. V roce 1998 mluvila Lauryn Hill ve svém hitu Doo-Wop (That Thing) o tom, že respekt je minimum a že není třeba se předvádět, protože je to zrovna v módě, a není třeba hrát tvrďačku. Žena nemusí nutně zaprodávat svou duši, aby se zalíbila. A holkám, stejně jako mužům, může někdy jít jen o jedno. Druhá sloka je pak věnována mužům: „Jak z tohodle můžeš vyjít jako vítěz, když to nemáš v sobě srovnaný.“

Jako naprosto srovnaná sama se sebou vždy působila inovátorka Missy Elliott: v hitu She’s a Bitch si bere zpět označení „děvka“. Zdůrazňuje spojenectví mezi ženami tím, že zve další rapperky a zpěvačky k hostování, a sebevědomě prezentuje křivky, se kterými by v druhé polovině devadesátých let na přehlídkovém molu nemohla uspět. Nespokojí se s mužem, který se udělá za minutu (One Minute Man), a pro sex se rozhodne, jen pokud to bude stát opravdu za to (Work It). Žena má mít absolutní svobodu a respekt, i pokud se rozhodne být skutečnou prostitutkou.

Všechny tyto rapperky umožnily svobodnější projev další generaci. Hlavně pro sebe a „své holky“ to dělá i rapperka Dai Burger, která se otevřeně prezentuje jako queer – ve skladbě Where My Girls se kašle na diety i na svatby, oslavuje se tmavá kůže a její rozmanitost. Hra na mainstreamovou představu o ženské kráse nevtáhla ani rapperku Princess Nokia, která zdůrazňuje cestu duchovního růstu skrze inspiraci moudrými a mocnými šamankami hispánské kultury (Brujas). Nehodlá se omezovat jen na jeden výklad a portrét sama sebe, říká si čarodějnice z ghetta a chlubí se svým „malým poprsím a tlustým břichem“.  

Být sama sebou

Možnost definovat a prezentovat sama sebe různými způsoby vyslovuje i rapperka Junglepussy. Zdůrazňuje sebelásku a vyžaduje, aby ji muži přijali takovou, jaká je, pokud ne, odmítne je. Z komplikovaných životních situací hodlá vycházet jako hrdinka, a ne jako oběť. Bez jakýchkoliv příkras mluví o sexu a své sexualitě rapperka Bbymutha a tím také nabourává představu o tom, jak by se měla prezentovat matka. Bbymutha má sama 4 děti a prošla si i domácím násilím. Proto ji uslyšíte rapovat i o zabíjení vlastního manžela. Otevřeně mluví o sexuálním životě, se kterým začala velmi brzy, stejně jako s prodejem drog, i o tom, že na otce společnost nevyvíjí takový tlak jako na matky. „Jsem přeci lidská bytost, ne jen něčí matka.“

Důležitým příspěvkem do debaty o sexu a zacházení s ženami je tvorba rapperky Angel Haze, která byla sama obětí znásilnění a měla zkušenost i s křesťanskou prudérností. Ve svých textech s bravurou reflektuje své duševní i fyzické pochody a beze strachu se označuje za „sarkastickou a divnou krávu“. Ve skladbě Cleaning Out My Closet mluví o opakovaném sexuálním zneužívání, které zažila v dětství ze strany svého nevlastního otce. O tom, jak to bylo nesnesitelné, nikdo jí nevěřil, ona se začala nesnášet, ale nakonec se jí to podařilo překonat.

Pokud vás pohoršila roztažená stehna veteránky Lil Kim a její právo na orgasmus, rozhodně si nepouštějte nový klip rapperky CupcakKe. Zkuste ho nasdílet na Facebooku a za chvíli vám ho smažou. Proč? Protože se v něm objevuje polonahá kyprá Afroameričanka a mává umělými penisy? Krásný příklad dnešního pokrytectví. Může se lhát a manipulovat v politice a médiích, ale užívat si svojí sexualitu, to ne. Teprve dvacetiletá chicagská rapperka je, co se týče rapové techniky, ale i překračování hranic slušnosti, dokonalá. Hudba CupcakKe ale nemá jen šokovat nebo vzrušovat, přináší i uvědomění objektivizace žen, vztahových stereotypů i traumat, která si ve svém těle nesou Afroameričanky, a možnost nadhledu nad sexem, který dokáže být silným nástrojem moci.

autor: Mary C
Spustit audio