Deska týdne: Joey Bada$$ není Nas ani The Notorious B.I.G.
Mixtapy 1999 a Summer Knights mu vynesly pověst velké naděje amerického rapu. Nedlouho po vydání debutového alba B4.DA.$$ to ale vypadá, že Joey Bada$$ míří do slepé uličky, v které se jen těžko může rovnat rapovým gigantům.
Když ve čtrnácti letech zakládali Joey Bada$$ a Capital STEEZ crew Pro Era, sdružující kromě brooklynských rapperů i promotéry, novináře nebo fotografy, asi nikdo nebral jejich rapové ambice příliš vážně. V roce 2012 ale došlo k zásadnímu zlomu v podobě individuálních mixtapů, konkrétně „Capova“ Amerikkkan Korruption a Bada$$ova 1999. Mladým rapperům věřili staří mistři jako MF Doom, Madlib nebo DJ Premier natolik, že se rozhodli jim pár tracků produkovat. Díky tomu (a YouTube videím) se o Pro Era dozvěděla i část mainstreamového publika. Capital STEEZ si na Štědrý den toho roku vzal život a veškerá pozornost se upřela na Joeyho Bada$$e jako vůdce hiphopové smečky.
Obrovské ambice táhnou dvacetiletého rappera nahoru, ale zároveň ho srážejí. Na debutovém albu B4.DA.$$ je to slyšet víc než kdy dřív. Joey Bada$$ je sice čím dál populárnější, ale taky čím dál předvídatelnější. Jeho snaha vyrovnat se svým bůžkům, kterými jsou Nas, The Notorious B.I.G. nebo J Cole, se překlápí do dobře vypadajících, ale pořád nudných póz a gest. Před třemi lety mu k cestě vzhůru pomohla přesycenost části rapové komunity trapovým soundem, jehož byla Pro Era pomyslným protikladem. „808 temnotu“ měl zase vystřídat návrat k jistotě samplových krasojízd 90. let, jenže posun hranic se nekonal.
Debut je místo médii očekávaného masterpiecu zatím nejslabší počin, se kterým brooklynský rodák přišel. Bada$$ova flow přece jen několikrát zazáří, jako ve skladbách Christ Conscious, Escape 120 nebo On & On. Jinak zůstává poměrně bezvětří, rapper nedokáže využít svého mládí k tomu, aby přišel s něčím živelným. A přitom se tak moc snaží.
Přečtěte si i recenzi Karla Veselého: „V hip hopu jako žánru hledícím vždy dopředu se něco mění a návrat do časů války západního a východního pobřeží začíná být žhavým trendem i v komerčních sférách. Rocku se něco podobného stalo v 70. letech a byla to předzvěst následného úpadku, který trvá dodnes. Je to asi přirozený běh věcí. Jenže ostatní ‚retro‘ rappeři jako Action Bronson, Ratking nebo Flatbush Zombies jsou na rozdíl od Bada$$e schopní přidat ke kopírování minulosti i něco nového, přinejmenším vlastní charisma. Debutovému albu newyorského talentu na velkém labelu něco takového chybí.“
Hodnocení: 55 %Joey Bada$$ – B4.DA.$$ (Pro Era, 2015)
Více z pořadu
Mohlo by vás zajímat
E-shop Českého rozhlasu
Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.
Václav Žmolík, moderátor
Zmizelá osada
Dramatický příběh viny a trestu odehrávající se v hlubokých lesích nenávratně zmizelé staré Šumavy, několik let po ničivém polomu z roku 1870.