Deska týdne: Nechť je svět černou básní podle Kendricka Lamara

16. březen 2016
Kendrick Lamar

Zatímco rozpolcený vizionář Kanye West stále pracuje na svém nedávno vydaném albu a na streamovací službě Tidal se objevují upravené verze jednotlivých tracků, Kendrick Lamar v tichosti zveřejnil kolekci Untitled Unmastered. Jedná se o syrový záznam jamů z nahrávání jeho epické desky To Pimp a Butterfly, která ho pasovala do role novodobého rapového kazatele. Lamar, sám sebe označující raději za spisovatele než rappera, k ní ještě potřeboval dodat pochmurný doslov.

Kritička Amanda Petrusich se v komentáři pro The New Yorker zamýšlela nad současnou uspěchanou dobou, kdy alba vychází bez ohlášení a hudební recenze se často píšou jako na běžícím pásu – automaticky, bez soustředěného poslechu a pod tlakem. Zmiňuje dokonce případ, kdy se recenze vyplňovala do předpřipraveného formuláře. Petrusich jako výchozí bod pro své zamyšlení využívá nahrávky Kanyeho Westa a Kendricka Lamara. „Stejně jako dobré umění vyžaduje čas, potřebujeme také čas, abychom mu porozuměli,“ píše. Přesně tohle je případ Lamarovy sbírky Untitled Unmastered, zatímco Westova deska připomíná spíš onen formulář.

Stejně jako bylo album To Pimp a Butterfly naplněné mnohovrstevnatými odkazy k literatuře nebo dějinám tzv. černé hudby, opakované čtení si žádá i jeho epilog. Číselník serveru The Counted při britském Guardianu, který dokumentuje oběti policejní brutality s největším podílem Afroameričanů, se stále nezastavil a v amerických primárkách straší hrozba jménem Donald Trump – okázalý selfmademan a neskrývaný rasista. Pod dojmem těchto událostí dávají Lamarovy apokalyptické obrazy nesnesitelného vedra, oblohy zahalené černými oblaky a lidí řvoucích v agonii větší smysl. Jako by spásu a nápravu všech nepravostí zavrhl, když rapuje: „Neříkejte, že jsem se nesnažil.“

03588492.jpeg

Chvílemi se z jeho slov zdá, že ztrácí víru. Stále tu je v hudbě samotné. Z až freejazzových improvizací postavených na kolektivní souhře všech muzikantů, Lamarovy rafinované hry s hlasem a živelného doprovodu je cítit hudba pospolitosti – koncept afroamerického spisovatele Amira Baraky z konce 60. let. Ten spojuje všechny formy černošské hudby od jazzu přes funk až po soul (dnes by tu nechyběl rap) a má být nadějí pro budoucí utopickou společnost bez nerovností. Deska To Pimp a Butterfly i aktuální nahrávka v sobě skrývají esenci všeho tohoto.

Přečtěte si také recenzi Daniely Kadlečkové: „Untitled Unmastered je skromný, tichý projekt, který na sebe nepotřebuje poutat přehnanou pozornost. Přesto se mu jí dostává hodně, a to i díky častému srovnávání s nedávno vydaným albem Kanyeho Westa The Life Of Pablo. Ačkoliv jsou zmíněné nahrávky prakticky nesrovnatelné, je pochopitelné, že veřejnost vnímá kromě naprosto rozdílných přístupů i určité paralely, vzhledem k tomu, že Kanyeho album bylo ještě donedávna také untitled unmastered. Na rozdíl od Kanyeho ale Kendrick svým projektem opět ukazuje, že se ve své kariéře hodlá soustředit spíš na hudbu než na sebeprezentaci.“

„Chceme černou báseň. A černý svět. Nechť je svět černou básní a všechen černošský lid tuto báseň odříkává potichu nebo NAHLAS,“ tak zní kus z nejznámějšího Barakova díla Black Art. V současnosti tato slova naplňuje Kendrick Lamar, který svou báseň vykřičel do celého světa, a lidé v ulicích ji po něm opakují. Její doslov Untitled Unmastered je ovšem tak naléhavý, že vydá za celé nové album.

Hodnocení: 85 %Kendrick Lamar – Untitled Unmastered (Top Dawg Entertainment, 2016), 34 min.