DESKA TÝDNE: Opět další šance, nebo nová éra? Věčně smutný Yung Lean představuje své staronové já

27. květen 2020

Když před sedmi lety vypustil tehdy šestnáctiletý cloudrapový nadšenec Jonatan Leandoer Håstad skladbu Ginseng Strip 2002, nejeden středoškolák sám sobě v té době přísahal, že by nejradši poslouchal tenhle hit na repeat a „nikdy už nic nemusel“. Po třech řadových deskách, hospitalizaci v psychiatrické léčebně, problémech s drogami i pomalém a postupném návratu k normálu představuje Yung Lean své Starz. Úplně nová éra? Možná, ale některé yungleanovské jistoty zůstaly.

Švédský rapper Jonatan Leandoer Håstad, vystupující pod jménem Yung Lean, se na scénu uvedl virálně úspěšným hitem Ginseng Strip 2002, v němž míchal popkulturní odkazy roku 2002 s estetikou večerek a drogovými tématy. Stín vzpomínání na šmoulovského Gargamela, který se v textu mihne spolu s excelovými tabulkami, Alfredem Nobelem i referencemi na Harryho Pottera, se otiskuje i na jeho čtvrté řadovce. Hned hlukově rozostřený otvírák My Agenda přivádí do textu Willyho Wonku, zatímco drásavý chaotický videoklip připomene vzdáleně bizarní nízkonákladový psychologický horor Pole v Anglii (A Field In England). Yung Lean žongluje se vším, na co na své dosavadní rapové cestě natrefil, a hned v úvodu tak obrazně vysype obsah kapes na stůl. Co bylo, to bylo. Hudebník, který pomohl otevřít smutku a emocím dveře do současného rapu, se z chandry plně nevyléčil, nicméně vykročil novým a ještě surrealističtějším směrem než v dobách rybářského kloboučku a adorování limonád.

Po vydání alba Stranger se v britském magazínu NME rozčilovali, že Lean odchází do světa popu a velkých hvězd. V kontextu jeho tvorby jsou ale teprve Starz tou dokonalou popovou metamorfózou. Syn lidskoprávní aktivistky a spisovatele se od své „nejemocionálnější desky“ Stranger vrhl na hudbu i z jiných stran.

Spolupracoval například s britským enigmatickým producentem Deanem Bluntem (skladba Fronto Kings), vede svůj rozrůstající se label YEAR0001, který byl původně hájemství pro jeho Sad Boys, působí v punkové kapele Död Mark a loni představil nahrávku Nectar vycházející z post punku i atmosféry písničkářství King Krulea. S těmito zkušenostmi vstoupil do práce na Starz, jejichž produkci opět svěřil svému labelovému kolegovi, producentovi Whitearmor, který stojí spolu s Yung Shermanem za klasickým Leanovým rozmlženým zvukem.

Na Starz si starý Yung Lean tak trochu podává ruku s tím novým. Skladby jako Violence, která cituje Jacka Nicholsona ve Scorseseho filmu Skrytá identita a opět se vrací k drogám a opioidům („Liquid knives, check the prize, live like no tomorrow“), připomínají hity z Warlord. Desky, která vyšla po tragické smrti Leanova kamaráda Barrona Machata, drogových excesech a hospitalizaci v psychiatrické léčebně. Zároveň stále více zpívá, nejsilnější momenty to přináší například v titulní skladbě, kde se navíc objevuje jediný host alba – americký multiinstrumentalista Ariel Pink.

Yung Lean a jeho Starz už asi nebudou vzbuzovat touhu natáhnout se v temnotě noci na podlahu a koukat hodiny do stropu, na desce nenajdeme žádný půvabně melancholický srdcerváč, jakým byl Red Bottom Sky na Stranger. Yung Lean vytvořil vlastně introvertní a překvapivě ucelenou popovou nahrávku. Starz kolem sebe máchá nenápadnými a zároveň velmi přesvědčivými chapadly. Důstojný restart pseudonymu.

Jak se jmenují všechny další projekty Yung Leana? Na jakých scénářích už údajně dva roky pracuje? Jaká je nahrávka Starz? Poslechněte si celou recenzi naší Desky týdne!

Yung Lean Starz (2020, YEAR0001)

Spustit audio

Více z pořadu

Mohlo by vás zajímat

E-shop Českého rozhlasu

Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.

Václav Žmolík, moderátor

ze_světa_lesních_samot.jpg

3x Karel Klostermann

Koupit

Komplet obsahuje dva šumavské romány Ze světa lesních samot, V ráji šumavském a povídkový soubor Mrtví se nevracejí z pera klasika české literatury Karla Klostermanna (1848 - 1923), který tomuto kraji zasvětil celé své dílo.