Deska týdne: Sia natočila popovou desku, v dobrém i ve zlém

9. červenec 2014

Sia Furler strávila čas od té doby, co natočila své poslední album We Are Born, tím, že psala hity pro hvězdy jako Beyoncé nebo Rihannu. Na jejím čerstvě vydaném šestém albu 1000 Forms of Fear je tato zkušenost znát. Bohužel jak v dobrém, tak ve zlém.

Vydání už šestého alba osmatřicetileté Sii předcházela sada slibných singlů. Od loni vydaného Elastic Heart, který vyšel primárně na soundtracku Hunger Games, pokračovala svým doposud nejúspěšnějším hitem Chandelier. V písni původně psané pro Rihannu předvádí Sia všechny své silné stránky. Pompézní track táhne její silný hlas, který v refrénu propuká v epicky lahodné zhoupnutí. Sympatické je také, že se Sia v krátkých momentech nestydí schovat svůj vokál za autotune. Ten tu nefunguje jako zpěvácká berlička, ale jako svébytný nástroj s jinými možnostmi než nezmodulovaný hlas.

S každou další písní na albu se však vytrácí okouzlující přímočarost, která vynesla Chandelier nahoru v hitparádách. 1000 Forms of Fear se potýká s klasickým problémem alba, které přichází po sérii nadějných singlů. V izolaci Siiny hitovky fungují. Jakmile je však slyšíte v sousledu, vyniknou stinné stránky její popovosti. Těmi jsou především nepříliš invenční produkce a nepřetržité melodrama.

Na albu nejsou téměř žádné chvíle oddychu. Ocitáte se tak pod kontinuální palbou Siiny emoční vypjatosti. Jako by Sia v proudu psaní pro jiné interprety zapomněla, že dobré album nemůže být jen souborem rádiových hitů. V případě 1000 Forms of Fear navíc ne vždy povedených – o Siiných přešlapech nejvíce vypovídá anachronická, kytarami tažená skladba Hostage, která by snad zapadla, i kdyby vyšla před deseti lety.

Čtěte také

V důsledku si tak po chvíli poslechu Siina srdceryvného hlasu připadáte podivně utahaně. Když odplynou nejsilnější momenty v podobě už vydaných singlů, zůstává značně nepřesvědčivý zbytek melodramatických tracků. Ty víc než cokoliv jiného vyvolávají pocit, jako byste seděli ve vylidněném kinosále multiplexu a mezi sedačkami potřísněnými vychladlým popcornem poslouchali skladbu doprovázející závěrečné titulky jakéhosi filmu, snad ještě prázdnějšího než Hunger Games.

Hodnocení: 60 %
Sia – 1000 Forms of Fear (Monkey Puzzle / RCA, 2014)

Spustit audio

Více z pořadu

Mohlo by vás zajímat

E-shop Českého rozhlasu

Vždycky jsem si přál ocitnout se v románu Julese Verna. Teď se mi to splnilo.

Václav Žmolík, moderátor

tajuplny_ostrov.jpg

Tajuplný ostrov

Koupit

Lincolnův ostrov nikdo nikdy na mapě nenašel, a přece ho znají lidé na celém světě. Už déle než sto třicet let na něm prožívají dobrodružství s pěticí trosečníků, kteří na něm našli útočiště, a hlavně nejedno tajemství.