Deska týdne: St. Vincent na Masseduction opouští experimenty. Do černé díry průměru ale nespadla

24. říjen 2017

Písničkářka St. Vincent patří mezi nejdůležitější hudebnice a technické inovátorky současné hudební scény. Přesto se na novince Masseduction rozhodla odvrátit od experimentů s kytarou i produkcí a hledá své místo ve vodách rádiového mainstreamu.

Zatímco většina hudebních médií nezapomene zmínit její románek s modelkou Carou Delevingne a na ten navazující vstup mezi současné celebrity, postava Annie Clark aka St. Vincent měla a má na hudební scénu daleko větší dopad. Od dob vydání debutu Marry Me z roku 2007 umělecky vyrostla mezi nejnápaditější a nejoriginálnější hudebnice současnosti. Mnozí o ní dokonce kvůli jejímu skladatelskému, ale i módnímu vizionářství píší jako o ženském ekvivalentu Davida Bowieho a předposlední, eponymní deska její cestu na vrchol stvrdila cenou Grammy za nejlepší alternativní album v roce 2015.

Annie Clark, která vyrostla s matkou a dvěma sestrami, konfrontuje hudební svět s neférovým postavením ženských hudebnic a k tomu všemu se spojila se známým výrobcem hudebních nástrojů, aby navrhla kytaru na míru dělanou kytaristkám ženského pohlaví. St. Vincent dnes stojí v záři reflektorů, a je tak i daleko silněji vystavována podmanivým silám, které se člověka snaží pohltit a stáhnout do černé díry. O těch zpívá na nové desce Masseduction.

V rozhovorech o novém albu mezi ně řadí sex, drogy a smutek, jež tvoří nekonečný cyklus. Není však těžké si domyslet, že Masseduction je i kritikou nešvarů současného konzumního života, které na nás proudí z médií, reklam a trendů. V intimní písni Pills St. Vincent popisuje etapu života, kdy se své úzkosti a stres snažila přebít antidepresivy, a skrz chytlavý popěvek „prášky na probuzení, prášky na spaní, prášky každý den“ kritizuje závislost na americkém farmaceutickém průmyslu. Video k singlu Los Ageless napovídá, že Clark zpívá o nezdravé obsesi fyzickou dokonalostí, ze které profituje především dnes tolik módní plastická chirurgie. Protipólem zmíněného songu je jednoduchá skladba New York. I když mnozí fanoušci tvrdí, že je poctou zesnulému Bowiemu, sama Clark tvrdí, že je o všem, co na New Yorku miluje.

Zatímco St. Vincent zůstává výbornou textařkou, po produkční stránce je Masseduction mírným zklamáním. Producent Jack Antonoff, který produkuje desky Lorde nebo Taylor Swift, měl za úkol dostat St. Vincent do první ligy mainstreamu. Masseduction je nápaditá, dobře napsaná deska, která se vyrovná současné popové produkci, St. Vincent ale ubírá na experimentálnosti, která patřila do jejího rukopisu. Rytmy jsou na Masseduction uniformované, písně uzamčeny do strojově změřeného prostoru, který nenabízí tolik možností pro úprk za hranice Antonoffovy produkce. Ačkoliv je Clark jednou z nejoriginálnějších kytaristek posledních let a často bývá přirovnávána k jménům jako Robert Fripp, její kytara tentokrát zůstává v pozadí.

Masseduction je završením transformace St. Vincent. Ta se na nové desce stává popovou zpěvačkou, která tolik nesází na inovátorství a hru se zvukem, ale zaujímá silnými popěvky, kterým přizpůsobila i výběr svého producenta. To mělo ale za následek i to, že je teď daleko hůře rozpoznatelná právě od zpěvaček typu Taylor Swift nebo Lorde. To je přirovnání, které před vydáním Masseduction napadlo málokoho, a vlastně tak trochu i balancem nad černou dírou, o které na desce zpívá. St. Vincent má ale tanec nad propastí průměru zatím pořád ve své režii.

St. Vincent – Masseduction (Loma Vista, 2017)
Hodnocení: 70 %

autor: Jakub Šponer
Spustit audio

Více z pořadu

Mohlo by vás zajímat

E-shop Českého rozhlasu

Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.

Václav Žmolík, moderátor

ze_světa_lesních_samot.jpg

3x Karel Klostermann

Koupit

Komplet obsahuje dva šumavské romány Ze světa lesních samot, V ráji šumavském a povídkový soubor Mrtví se nevracejí z pera klasika české literatury Karla Klostermanna (1848 - 1923), který tomuto kraji zasvětil celé své dílo.