DESKA TÝDNE: Tlak i potěšení. FKA twigs se na Magdalene vyrovnává s rozchody i fyzickou bolestí

13. listopad 2019

Londýnská zpěvačka, tanečnice i producentka jamajského původu Tahliah Barnett, vystupující pod pseudonymem FKA twigs, způsobila před pěti lety na scéně avantgardního popu nemalé pozdvižení. Z tanečnice spolupracující s Kylie Minogue nebo Edem Sheeranem, která měla na kontě dvě podařená EP, se s debutovou nahrávkou s lakonickým názvem LP1 stala umělkyně, která změnila pravidla hry. A na Magdalene se FKA twigs podařilo všechny své talenty ještě více rozvinout.

Od první dlouhohrající desky, kterou FKA twigs vydala na britském nezávislém labelu Young Turks (Jamie xx, Sampha, dříve Amnesia Scanner), uplynulo dlouhých pět let. Za tu dobu zvládla Barnett prožít hned několik zásadních otřesů ve svém osobním životě. Kromě náročné gynekologické operace, po které následovala dlouhá rekonvalescence, i rozchod s partnerem, hercem Robertem Pattinsonem. Všechny momenty fyzické i psychické zranitelnosti se tak pokusila přetavit do konceptuálního vyprávění na nové nahrávce, kde se střídají smutné balady (Cellophane, Sad Day, Daybed) s rozsekanými popovými hity (Holy Terrain s hostujícím rapperem Futurem, Fallen Alien), která adoptuje příběh Máří Magdaleny.

Pokud se celou nahrávkou LP1 vznášel odér sexuálního náboje a téma ženské sexuality, na Magdalene s ním již pracuje trochu odlišnějším způsobem a sleduje jej z více úhlů. Emblematická je v tomto případě především titulní skladba, ve které se Barnett zamýšlí nad ženskými rolemi. Na Magdalene se neřeší ovšem jen obecná témata jako smutek, vyrovnávání se s depresemi či s plíživými pocity, že už nezvládneme být se svým stávajícím partnerem, nebo že naopak jeho láska už odchází. FKA twigs se daleko více zaměřuje na ty nejhlubší emoce, které ji za posledních několik let sužovaly, a pomocí toho za nimi udělat pomyslnou tlustou čáru. Magdalene je tak především rozměrnou freskou mapující, co vše se stalo a jak je těžké se s tím vyrovnat. Téma, které rozhodně potkalo či může potkat většinu lidí.

V Londýně usazená producentka Arca už na produkci alba nespolupracovala. FKA twigs tentokrát přizvala Skrillexe, Cashmere Cata nebo Daniela Lopatina. Hlavní podíl ovšem na hudbě měla ona sama. Ambientní pasáže se střídají s rozstřeleným noisem či glitchovitým pianem, důraz ale klade Barnett především na práci s hlasem, který je zde zřídlem veškerého pocitového přenosu mezi ní a posluchačem. Důležitou roli také hrají jednotlivé klipy, které režírovala a v nichž příběh svého konceptuálního alba dobarvuje o další odstíny. Pokud totiž o FKA twigs díky Magdalene vyšlo něco najevo v jasném světle, je to fakt, že je ještě talentovanější, než si i ti nejnadšenější fanoušci LP1 představovali.

Kdo se ještě podepsal pod prací na nové desce FKA twigs? Jak deska jako celek působí? Jak zní a co přineslo v tvorbě FKA twigs těch uplynulých pět let? Poslechněte si celý rozhovor o naší Desce týdne.

FKA twigs – Magdalene (2019, Young Turks)

Spustit audio

Související

Více z pořadu

Mohlo by vás zajímat

E-shop Českého rozhlasu

Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!

Jan Rosák, moderátor

slovo_nad_zlato.jpg

Slovo nad zlato

Koupit

Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.