Dítě v Moři střepů. Fantasy román Půl krále poeticky vypráví o střetu nevinnosti s krutým světem

17. říjen 2018
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Joe Abercrombie - Půl krále

Hra o trůny George R. R. Martina udělala z fantasy žánr plný komplikovaných dějových propletenců, kde proti sobě řada postav záludně intrikuje. Až se člověku zasteskne po opravdu dobře napsaném dobrodružství. Zvlášť pokud ho napíše mistr postmoderní fantastiky Joe Ambercrombie. Román Půl krále je sice určený hlavně mládeži, ale krutý a brutální je stejně jako autorovy ostatní knihy.

Po několika nešťastných úmrtích v královské rodině v zemi Gettland na trůně stane princ Jarvi. Mladík se zmrzačenou rukou se ovšem nikdy necítil na roli válečníka, natožpak krále. Během svého prvního válečného tažení je zrazen a málem zabit. Namísto na královský trůn usedne na sedadlo pro otroky veslující na lodi, která brázdí nebezpečné Moře střepů. A zjišťuje, že existují i mnohem horší životní úděly než být nechtěným vladařem.

Půl krále je první díl Abercrombieho trilogie Moře střepů, který nedávno vyšel v češtině v nakladatelství Laser. Britský fantasy spisovatel, známý především svou trilogií První zákon a romány jako Hrdinové nebo Nejlépe chutná za studena, tu zacílil především na mladší čtenáře a vytvořil pro ně svižně plynoucí dobrodružný příběh zaměřený na jednoho sympatického hrdinu a jeho celkem přímočaré dobrodružství.

Fantasy romány Aliette de Bodard mění Paříž ve skládku padlých andělů

Z přebalu knihy Řád zlomených křídel Aliette de Bodardové

Postkatastrofická Paříž se proměnila v odkladiště nepohodlných božstev. Z nebe padají andělé a ulicemi se potulují hodnostáři z říše Nefritového císaře. Magie se doluje přímo z mrtvol nadpřirozených bytostí a ve znečištěném prostředí spolu soupeří o moc řády padlých andělů a podvodní říše asijských božstev. Spisovatelka Aliette de Bodard ve své knižní sérii Dominium Padlých andělů představuje hodně neobvyklou srovnávací mytologii.

To ale neznamená, že by šlo o dětskou fantasy. Román je pořád plný mrtvol, nelítostných postav a občas i dost sadistického násilí. Abercrombie žánr využil k tomu, aby vyprávěl příběh o nevinném dětství, které se vyrovnává s krutým a brutálním světem dospělých. Jarvi je idealistický hrdina, který se setkává s násilím a krutostí, a aby přežil, musí se naučit s nimi bojovat jejich vlastními prostředky.

K tomu Abercrombie vytvořil působivou, poetickou mytologii, která se odráží hlavně v dialozích. V Jarviho světě vládnou Otec mír a Matka válka, umírajícím se otevírají „poslední dveře“ a na spoustu situací je „odpovědí ocel“. V románu není žádná magie ani monstra, ale přesto máme pocit, že se nacházíme v jiném světě, právě kvůli tomu, pomocí jakých metafor postavy rozumějí světu kolem sebe.

Mnoho právě popsaných věcí, typických pro první díl trilogie Moře střepů, přestane platit v jeho pokračováních Půl světa a Půl války. Přesto je určitě na místě se těšit, až si tyto knihy budeme moci přečíst v češtině.

Více o královských zradách, sadistickém násilí a posledních dveřích si poslechněte v posledním díle Ektoplasmy.

Spustit audio