Divadlo Komedie na svém prvním festivalu uvedlo radikálního Vladaře i brakovou trilogii

25. březen 2019

Městská divadla pražská na prvním ročníku festivalu Nová Komedie na konci března uvedla 9 představení pražských i mimopražských souborů, 2 koncerty, inscenovaná čtení poezie a vernisáž. Znovu to rozvinulo debatu o tom, jaká je vlastně nová dramaturgie známé pražské scény a jaké publikum se teď Komedie snaží přilákat. S programovou kurátorkou festivalu Lenkou Dombrovskou jsme proto diskutovaly i o směřování scény a její snaze o vytvoření platformy pro mladé autory.

„Komedii jsme chtěli od začátku profilovat jako divadlo pro mladé tvůrce a diváky. Souvisí s tím i to, že Divadlo Komedie má sloužit i pro koncerty, literární večery, výstavy. Proto festival s podtitulem ‚Nejen divadelní festival‘ objevuje divákům a posluchačům nejenom divadelníky, ale i výtvarníky, filmaře a podobně,“ vysvětluje Lenka Dombrovská svůj koncept a dodává, že na festivalu chtějí ukazovat jak tvorbu zahraničních tvůrců, tak i díla regionálních autorů ze scén mimo Prahu. I proto tento rok festival prezentoval především tvorbu dvou talentovaných českých režisérů, kteří právě dokončují studia na DAMU a JAMU, Anny Klimešové a Adama Steinbauera.

Z inscenace Vladař

V sobotu 16. března měla premiéru autorská inscenace Vladař v režii Anny Klimešové. Ta o připravované inscenaci prozradila, že se slavnou Machiavelliho knihou zachází hodně volně. Do inscenace tak zapracovala řadu různých textů napříč historií včetně scény ze Shakespearova Julia Caesara. V rámci festivalu byl uveden také její scénický koncert Máj a detektivní brakový thriller Mrtvé oči z ostravské Staré arény.

„Vybrali jsme mladé, radikální a progresivní režiséry. Mladí intelektuálové samozřejmě v dnešní době musí řešit nejenom politické a demokratické otázky, to se řešilo před třiceti lety. Současným tématem divadla je asi opravdu ekologie. Moc hezky o tom mluvil Ivan Buraj na besedě po své inscenaci Maloměšťáků, kde velice opatrně otevřel téma ekokrize. Je to v inscenaci jen v náznaku. Je to opravdu spíš na vnímavosti diváka, jestli to tam rozezná, nebo ne,“ popisuje Dombrovská další z výrazných událostí festivalu. Burajova inscenace podle předlohy Maxima Gorkého ukazuje drama o pekle domova a generačním konfliktu. Kromě témat mezigeneračního neporozumění a vnitřního odcizení v ní dobře sleduje také problémy práce, zisku a chamtivosti, které jsou jednou z příčin hrozící ekologické katastrofy.

Z inscenace Maloměšťáci

Když jsem se Lenky Dombrovské ptala na celkový posun dramaturgie Divadla Komedie, odpověděla, že by se chtěli zaměřit na mladé diváky a inscenace, které by měly být nějak angažované. „Zmínili jsme Vladaře, který zůstane po festivalu na repertoáru Komedie. Nedá se říct, že to je nějaká ‚pravičácká‘ nebo ‚levičácká‘ inscenace. Ano, je angažovaná, je něčím politická, ale snažíme se, aby tady byla především názorová platforma. Aby si divák tříbil názory na svět,“ vysvětluje.

Festival Nová Komedie ve většině inscenací skutečně nabídl experimentální autorské adaptace a přirozené herecké zpracování. Byla zastoupena generační, angažovaná i braková témata. Vladař nasadil vysokou laťku v radikálním zpracování na pomezí divadla a skutečnosti. Přinesl bohatou interakci s obecenstvem a silný hudební i vizuální podkres. Pokud mělo být posláním festivalu otevírat širší obzory, podporovat jejich imaginaci a přemýšlení o současných globálních tématech, pak se to jeho organizátorům povedlo.

Co je podle kurátorky Lenky Dombrovské nosným tématem současného divadla? Poslechněte si celou reportáž Marie Kobrlové z prvního ročníku festivalu Nová Komedie.

autor: Marie Kobrlová
Spustit audio

Více z pořadu

Mohlo by vás zajímat

E-shop Českého rozhlasu

Hurvínek? A od Nepila? Teda taťuldo, to zírám...

Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka

hurvinek.jpg

3 x Hurvínkovy příhody

Koupit

„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka